Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Skjermleser

En skjermleser er et dataprogram som brukes av blinde og svaksynte for å få tilgang til informasjonen som vises på dataskjermen.

Skjermleseren sin hovedoppgave er å tolke den visuelle informasjonen på skjermen slik at innholdet kan presenteres på en leselist eller ved syntetisk tale. Slik kan blinde og svaksynte få tilgang til informasjonen som vises på dataskjermen.

Du må ikke nødvendigvis være helt blind for å ha nytte av en skjermleser. Mange svaksynte bruker også skjermleser.

Hva gjør en skjermleser?

Siden syntetisk tale bare leser ett ord av gangen, er det for eksempel viktig å kunne bestemme hva som skal leses opp på en enkel og effektiv måte. Skjermlesere prøver hele tiden å gjette hva den skal lese. Blar du i en meny, vil skjermleseren for eksempel lese det aktive menyvalget. Trykker du «tab» i en dialogboks, leses det feltet du kommer til. Når du vil lese noe skjermleseren ikke kan gjette, må man typisk trykke en tastekombinasjon (hurtigtast) – som det finnes mange av.

Det kreves en del for å mestre en skjermleser på en god måte, men gevinsten er stor. De aller fleste har derfor stor nytte av opplæring for å komme i gang.

Ulike typer

Windows og andre grafiske operativsystemer inneholder ikoner og annen grafikk. Skjermlesere må kjenne igjen denne grafikken. Krysset for å avslutte et program blir for eksempel oversatt til ordet «Lukk». På web finnes det egne måter å kode grafikk på slik at skjermlesere skal fungere bra, men i mange andre programmer er dette vanskeligere. Det er derfor ikke all programvare som fungerer med alle skjermlesere. Skal du bruke et helt spesielt program, for eksempel på jobben, kan det derfor være lurt å undersøke om dette fungerer med ulike skjermlesere.

Leselist

I tillegg til tale, kan de fleste skjermlesere også styre leselister. Mange som kan punktskrift, bruker tale og punkt i kombinasjon. Det er imidlertid fullt mulig å bruke en smarttelefon, pc eller Mac bare med punkt eller bare med tale.

Skjermleser på mobiltelefon

Både iPhone og Android-telefoner leveres med skjermleserfunksjonalitet. For litt eldre Symbian-telefoner er skjermleserne Talks og Mobil tale (begge har også forstørring) mye brukt.

Les mer om mobiltelefon for synshemmede

Hvilke skjermlesere finnes?

Dette er navnet på noen av de skjermleserne som finnes for PC/Mac. Blant synshemmede brukere ser mange på Apple som en foregangsbedrift. Mac OSX har en integrert skjermleser som kalles VoiceOver. Den samme skjermleseren brukes på iPhone og iPad. Det finnes også skjermlesere for operativsystemet Linux.

Hvilken skjermleser er best?

Her er smaken forskjellig – som med det meste annet. Hvis du vil vite mer om skjermlesere, anbefaler vi å lese mer på nettside medialt.no, som også er kilden til mye av informasjonen i denne artikkelen.

nettsidene til Statped finnes det mer informasjon om skjermlesere.

Sist oppdatert: 3. januar 2024