Aksjeselskap

Norges Blindeforbund er eiere eller medeiere i flere aksjeselskap. Her er en kort presentasjon av selskapene:

Adaptor AS

Adaptor AS er en moderne og innovativ tiltaksarrangør for NAV. Bedriften bidrar jobbsøkere med å komme tilbake i jobb og oppfylle sine yrkesmål forenelig med personens egne ressurser, ønsker og helsemessige utfordringer.
Adaptor As tilbyr fire ulike tiltak i sin avdeling i Oslo. Avklaring, Arbeid med bistand (AB), Arbeidsprakis (APS) og Varig Tilrettelagt Arbeid (VTA).
I bedriftens avdeling på Hønefoss tilbys VTA og AB.
Adaptor As er produktleverandør for GoFrukt, jærstoler, nøtter, sjokolade, såpe, juice, kantine, Candy Bouquet og ADA 2nd Hand og Cafe.
Adaptor As er en landsdekkende spesialist for personer med synsutfordringer og eies av Norges Blindeforbund. Telefonnummer: 23 21 55 55.

Adaptor Hjelpemidler AS

Adaptor Hjelpemidler AS er en bedrift som selger hjelpemidler for mennesker med nedsatt syn. I tillegg tilbyr de prosjektering og leveranse innen universell utforming, og hjemme- og arbeidsplassbelysning tilpasset kundens synsnedsettelse. Bedriften har leveringsavtale med Nav og butikk på Majorstuen i Oslo. De har også nettbutikk, adressen er www.adaptor.no. Telefonnummer: 23 21 55 55.

Hundeskolen Veiviseren AS

Hundeskolen Veiviseren AS ligger i landlige omgivelser på Kjenn i Vestby (Akershus). Skolen produserer førerhunder på avtale med NAV. Som et prøveprosjekt i regi av Heldedirektoratet produseres det også servicehunder, samt valper til både seg selv og Norges Blindeforbunds førerhundskole. Selskapet ble i 2010 kjøpt opp av Norges Blindeforbund. Nettadresse: www.veiviseren.org Telefonnummer: 64 95 55 50.

Universell Utforming AS

Universell Utforming AS tilbyr ingeniør- og arkitektrådgivning knyttet til universell utforming i nye og eksisterende bygg og uteområder. Selskapet eies av Norges Handikapforbund, Norges Blindeforbund og Hørselshemmedes Landsforbund. Selskapet har nettadresse www.universellutforming.org