Hopp til innhold

Handlingsplan 2024-2025

Vedtatt på landsmøtet 2023

Innledning

Handlingsplanen inneholder de høyest prioriterte satsingsområder som vi skal jobbe sammen om i perioden 2024-2025. Den omfatter mål for arbeidet, men ikke alle tiltakene som vi skal gjøre for å oppnå dem. Dette er fordi de mest hensiktsmessige tiltakene kan endre seg i løpet av planperioden.
De enkelte målene er ikke prioritert i rekkefølge, men følger oppsettet til prinsipprogrammet. I brukermedvirkningsarbeid og politisk påvirkning vil vi jobbe med flere områder enn de som er prioritert i denne handlingsplanen. Dette gjøres i tråd med Norges Blindeforbunds prinsipprogram.
Norges Blindeforbund har en bred virksomhet som gir service og tilbud til svaksynte og blinde. Dette gir oss fagkunnskap som vi bruker som grunnlag når vi jobber med politisk påvirkning.
Fylkeslagenes rolle er å påvirke lokale politikere i kommuner, fylkeskommuner og helseforetak, samt stortingspolitikerne i sitt område. Norges Blindeforbund sentralt skal påvirke nasjonale myndigheter og lage dokumentasjon som kan brukes som grunnlag i det sentrale og lokale arbeidet, og kan bistå fylkeslagene i lokale saker.

Flere i arbeid

Vi skal jobbe for:

• At alle, uavhengig av funksjonsnedsettelse, har like jobb- og karrieremuligheter i et universelt utformet arbeidsliv.
  • Et inkluderende arbeidsliv som øker funksjonshemmedes deltakelse i, og hindrer frafall fra arbeidslivet.
  • At universell utforming på arbeidsplassene skal bli tatt med i Likestillings- og diskrimineringsloven.
  • Å synliggjøre viktigheten av svaksynte og blinde som arbeidsressurs og bistå myndigheter i holdningsskapende arbeid rettet mot offentlige og private arbeidsgivere.

Tilgang til undervisning

Vi skal jobbe for:

• Universelt utformet læringsmiljø og at svaksynte og blinde barnehagebarn, elever og studenter får den tilretteleggingen de trenger og har krav på.
  • At Statpeds rolle som et fagmiljø med stor synskompetanse skal styrkes.

Svaksynte og blinde foreldre

Vi skal jobbe for:

• At barn av funksjonshemmede foreldre får prioritert opptak til barnehage.

Tilgjengelig transport og mobilitet

Vi skal jobbe for:

• At svaksynte og blinde får en nasjonal TT-ordning som gir mulighet for et selvstendig og aktivt liv. Den bør ha tilstrekkelig omfang, forvaltes i NAV og kunne brukes i hele landet.
  • Universelt utformede reisekjeder med kollektivtransport.
  • Godt fungerende assistansetjenester på flyplasser, jernbanestasjoner, fergeterminaler og kollektivknutepunkter.
  • At informasjon om hvordan man skal opptre overfor en førerhund i arbeid må pågå kontinuerlig. Her må flest mulig kanaler tas i bruk.

Tilgang til tjenester

Vi skal jobbe for:

• At tjenester og informasjon er universelt utformet og at det finnes alternativer som ikke krever bruk av IKT.

Rett til brukerstyrt personlig assistanse

Vi skal jobbe for:

• At brukerstyrt personlig assistent (BPA) blir en rettighet uavhengig av antall timer man har behov for og at bruker er med på å definere behovet.

Rehabilitering og mestring

Vi skal jobbe for:

• At det skal finnes et helhetlig habiliterings- og rehabiliteringstilbud for svaksynte og blinde i alle aldersgrupper. For personer i yrkesaktiv alder må tilbudet inkludere tiltak som kan sikre fortsatt arbeidsdeltakelse.
  • At kommunene gir et fullverdig tilbud til opplæring av svaksynte og blinde som trenger det. For IKT og smarttelefon betyr dette et nivå som gjør det mulig å bruke digitale tjenester som samfunnet for øvrig.
  • At svaksynte og blinde skal ha god tilgang til hjelpemidler og opplæring i hvordan de brukes, herunder tilgang til medisinske hjelpemidler med universell utforming.
  • At fagpersoner som møter svaksynte og blinde skal ha kunnskap om synstap.
  • At det utdannes flere synspedagoger.

Øyehelse og forskning

Vi skal jobbe for:

• At det etableres et nasjonalt medisinsk kvalitetsregister for personer med synsnedsettelser.
  • At det gjennomføres forskning som gir ny kunnskap om øyehelse og svaksynte og blindes samfunnsdeltakelse.
  • At det etableres regelmessig synsundersøkelser for diagnosegrupper med stor risiko for synstap.

Organisasjon og medlemmer

Vi skal jobbe for:

• At Norges Blindeforbund blir kjent for flere i samfunnet og blir aktuelle for flere svaksynte og blinde med vårt tilbud og arbeid.
  • Å nå 30.000 medlemmer på sikt.
    (Dette utgjør under 10% av personer med lettere eller alvorlig synsnedsettelser i Norge, ifølge Global Vision Database).
  • At Norges Blindeforbund skal ha 70.000 faste givere og samtidig øke andre inntektskilder til vårt arbeid.

(Her kan du laste ned handlingsplanen i word-format)

Sist oppdatert: 4. januar 2024