Alle barn må få en grundig synsjekk, mener familien fra Ålesund

Både helsestasjonen og allmennlege mente det ikke var noe galt med synet til Ulrik (7). Men da foreldrene bestemte seg for å ta med sønnen til optiker, fikk familien en annen beskjed.

21. september 2021

Mamma Henriette med Ulrik, Sigmund og Klara. Alle fire har på seg flotte bunader.

-Vi følte det måtte være noe med synet. Om Ulrik skulle fokusere på noe, så bikket han hodet litt ned og så oppover på skrå. Hver gang han så noe i en bok, måtte han se veldig nært, forklarer pappa Danny Tabbara.

Det ble to runder på helsestasjonen og en tur til lege. Der ble synet undersøkt ved at Ulrik skulle si hva det var bilde av på en synstavle som hang på veggen.

-Vi fikk til svar at de ikke kunne fastslå at det var behov for briller, sier faren.

-En enorm forandring

Far Danny og mor Henriette mente fortsatt at det måtte være noe med synet til sønnen, til tross for tilbakemeldingene fra helsestasjonen og fastlegen. Derfor tok de Ulrik med til optiker, som kan undersøke både langsyn, nærsyn, dybdesyn og samsyn.

Optikeren oppdaget raskt at det var noe som ikke stemte og anbefalte at sønnen skulle undersøkes også av en ortoptist. Hos ortoptisten ble det fastslått at Ulrik var veldig langsynt (+8), og musklene på det ene øyet måtte trenes opp. Ulrik fikk derfor briller. Da var han fem år.

-Det var en helt enorm forandring. Samme dag vi hentet brillene gikk vi ut i hagen. Ulrik så detaljer han aldri hadde sett før, og bøyde se ned for å plukke opp et grasstrå. Tidligere hadde han bare sett en stor grønn mølje, forteller faren.

Siden Ulrik trengte briller, ble synet til lillesøster Klara (4) og lillebror Sigmund på 11 måneder undersøkt tidlig av ortoptisten. Alle tre søsknene er langsynte og avhengige av briller.

Hele familien festkledde i bunader. alle bruker briller. Bilde av Henriette, Danny, Ulrik, Klara og Sigmund
Hele familien bruker i dag briller. Bilde av Henriette, Danny, Ulrik, Klara og Sigmund

Gratis synstest til alle barn

Nå er Ulrik syv år og går i 2.klasse. Hvordan hadde skolehverdagen blitt hvis han ikke hadde fått briller?

-Det måtte ha blitt oppdaget på skolen, men det kunne kanskje tatt litt tid. Jeg kan forestille meg at han hadde fått mye hodepine fordi han måtte ha brukt øynene veldig mye. Han ville ikke ha trivdes, for det hadde blitt utfordrende for å se ting på tavla eller se tallene i matteboka, sier Danny.

Han syns at helsestasjonene må få bedre opplæring til å gjøre den første kontrollsjekken på barnet. Like viktig er det at alle barn får sjekket synet før skolestart.

Blindeforbundet mener at barn må få sjekket synet sitt oftere enn de gjør i dag og at barn og unge under 18 år skal få dekket briller og synsundersøkelse hos optiker.

Etter samarbeid med blant annet Blindeforbundet, er Helsedirektoratet nå i sluttfasen med å utarbeide nye nasjonale retningslinjer for et henvisningsforløp som skal bidra til at barn med nedsatt syn får den hjelpen de trenger (her kan du lese om de nye retningslinjene).