Bestill skolepakke om braille til klassen din!

Vi ønsker å gjøre punktskrift mer kjent blant barn. I anledning den internasjonale braille, eller punktskrift-dagen, har vi derfor laget en «skolepakke». Pakken inneholder én plakat til klasserommet, 30 alfabeter i punktskrift, fire pakker med 8 kort med dikt hentet fra boken «du er nok» av Victoria Dalsberget i punktskrift og et ark med fasit.

4. januar 2023

Bilde av skolepakkens innhold

Bilde av skolepakkens innhold.

Det er et ønske at skoler og elever, både klasser med og uten elever som bruker punktskrift, skal bli kjent med denne skriftformen.
Denne skolepakken kan du som lærer motta helt gratis fra oss!

Punktskrift – også kalt braille eller blindeskrift – ble oppfunnet av franskmannen Louis Braille (født 1809-død 1852). Den internasjonale braille-dagen er 4.januar. Dette var fødselsdagen til Louis Braille – som også regnes som punktskriftens far.

Braille mistet synet i en ulykke da han var tre år gammel. På den tiden leste blinde opphøyde, latinske bokstaver. Det gikk svært langsomt å lese og det var komplisert å få frem slik tekst. Louis Braille begynte arbeidet med bokstaver som kunne føles, og benyttet nagler med runde hoder til sine forsøk. Han var 16 år da han hadde sitt skriftsystem ferdig.

Byste av Louis Braille

Alfabetet

En bokstav skal lett kunne leses med én finger, og Braille fant ut at den ideelle bokstavstørrelsen var på seks opphøyde punkter, tre i høyden og to i bredden. Av de seks punktene kan det dannes 63 tegn: bokstaver, skilletegn, tall og noter. Punktskriften kan også benyttes til stenografi.

De seks punktene utgjør en rute (celle). Punktene nummereres 1-2-3 ovenfra og ned i den første rekken (den venstre), og 4-5-6 i den andre rekken (den høyre). Av de fire øverste punktene, 1-2-4-5, lages bokstavene, a - j. Settes punkt 3 til, får vi de 10 neste bokstavene, k- t. Fra u og ut alfabetet satte Louis Braille til punktene 3 og 6, men fordi det franske alfabetet ikke har w, forskyves de påfølgende bokstavene i vårt alfabet en plass til høyre og danner et brudd i systemet. W, æ, ø og å, bryter helt med Louis Brailles system.
Et spesielt tegn, talltegnet (punktene 3, 4, 5 og 6), satt foran bokstavrekken a - j, danner tallene. Ved flersifrede tall brukes talltegnet bare foran første siffer.

Punktskrift i dag

Ved hjelp av PC/Mac – og en “leselist” som oversetter teksten på skjermen til punktskrift, kan blinde og sterkt svaksynte lese. På leselisten går punktene opp og ned etter hvilke kombinasjoner som er nødvendige for å få de korrekte bokstavene.
Før dataalderen var synshemmede avhengige av å få trykt tekst i punktskrift for å kunne lese den med fingrene. Med datamaskin, smarttelefon og nettbrett er det mulig å lese informasjon fra internett eller skannet tekst og å sende/motta e-post. Grafiske fremstillinger som bilder, Pdf-er og illustrasjoner kan ikke leselisten «oversette» til punktskrift. Ved hjelp av spesielle dataprogrammer og en egen punktskriftprinter, kan tekst skrives ut i punktskrift på ark.

Mollie.jpg
Mollie på 6 år sitter og leser punktskrift

Visste du at?

• Braille tar mye plass på en side. Derfor er braille-bøker mye større enn tradisjonelle trykkbøker. For eksempel er boken «Tørst» av Jo Nesbø på 522 sider i vanlig trykk. I punktskrift er den derimot på 1318-A4 sider fordelt på 19 bind. Det må brukes ekstra tykt papir slik at en kan føle bokstavene. I tillegg har en A4-side bare plass til ca. 28 punktskriftlinjer, mens det går minst 50 linjer i vanlig skrift på en A4-side. Med dagens teknologi kan punktskrift-skrivere prege tekst på begge sider av et ark.

• Siden 1909 har Norges Blindeforbund drevet sitt eget trykkeri for punktskrift i Bergen. Trykkeriet driver punktskrift-produksjon både for private og det offentlige.

• Visste du at det er et krav fra EU om at medisinprodusenter må trykke informasjon i punktskrift på medisinpakker. Et annet eksempel på blindeskrift i hverdagen kan være knappene i heiser. Blindeforbundet anbefaler at heiser i alle nye bygg merkes med punktskrift, da det er enklere å lese av en blind, sammenlignet med taktile bokstaver. Dette er nettopp fordi tall i punktskrift passer akkurat til en fingertupp.

• Skoler som har elever som er sterkt svaksynte/blinde kan kontakte Statped eller Blindeforbundet for å motta Lego Braille Bricks som eleven kan bruke for å lære seg braille.

• Visste du at en kan få strikkeoppskrifter og musikknoter i punktskrift?

Hender som leser punktskrift

Hvordan bestille pakken

Send postadresse og navn på mottaker på e-post til trykkeriet@blindeforbundet.no

Vi sender skolepakken om punktskrift/braille til din klasse helt gratis!