Bli med på seminar om synstap og psykisk helse

Forskning viser at synshemmede har dårligere psykisk helse og lavere livskvalitet enn resten av befolkningen. Hvorfor? Hva kan vi gjøre med det? Bli med på seminar og lær fra fersk forskning.

20. september 2022

En kvinne med langt krøllete hår sitter med ryggen mot kamera alene på en hvitmalt benk

Noen av funnene i forskningen som NKVTS legger fram, viser at synshemmede er mer utsatt for mobbing, ulykker og seksuelle overgrep enn den øvrige befolkningen.

Mennesker med synshemming er like forskjellige som alle andre mennesker. Noen klarer seg utmerket; har god psykisk helse og høy livskvalitet, og lever rike liv med familie, venner, jobb og fritids interesser. Mange strever likevel med å delta i samfunnet på lik linje med resten av befolkningen. Mange blir rett og slett uføre.

Arrangør: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)
Når: Fredag 23. september kl 12.30 til 14.00
Hvor: Gullhaugveien 1-3, femte etasje. Inngang fra Sandakerveien, Oslo. Arrangementet strømmes også på Internett.

Her er link til seminaret på nett.

Les mer om seminaret og forskningen her hos NKVTS

NKVTS har også utgitt forskningsrapporten "Psykiske helse blant blinde og svaksynte i Norge". (2022) Last den ned, eller bestill den her.