Bli med på webinar om diabetes retinopati - synsskader ved diabetes

Når: Tirsdag 5. april kl.18.00-19.30

10. mars 2022

Collage av forskjellige øyne. Noen har briller

Diabetes retinopati er den viktigste enkeltårsaken til at personer i yrkesaktiv alder i vestlige land mister synet, helt eller delvis.

Diabetes retinopati betyr sykdom i øyets netthinne (retina) som følge av diabetes. Dette er den viktigste enkeltårsaken til at personer i yrkesaktiv alder i vestlige land mister synet, helt eller delvis. Hos personer som har hatt diabetes i mer enn 20 år vil nesten alle med type 1 og over 60 prosent med type 2 ha utviklet retinopati i noen grad.

På dette webinaret forteller vi blant annet om risikofaktorer og årsaker, hvilke behandlingsmuligheter som finnes og om ny forskning på området. Du får også tips om aktuelle kurs og høre sterke historier.

Webinaret sendes direkte på Norges Blindeforbund sin Facebookside. (Åpnes i ny fane)
Du kan også høre det på RadioZ (Åpnes i ny fane)

På programmet:

• Åpning v/ Norges Blindeforbund
  • Årsakene til diabetes retinopati og behandlingsalternativer
    Goran Petrovski, professor og overlege, Leder for Senter for øyeforskning, Øyeavdelingen OUS