Blindeforbundet lanserer Førerhundvettreglene

Anita Sandstrøm og førerhunden hennes Unita stilte opp på førerhundens dag og delte sin historie om hvordan Unita ble traumatisert av en aggressiv hund som forstyrret henne bakfra.

8. april 2019

Anita sitter på kne sammen med førerhunde Unita.

Anita bor i Tønsberg og opplevde brått å miste synet på grunn av infarkt på synsnerven, først på venstre øye, og deretter på høyre et par år senere.

Førerhunden Unita som hun fikk i 2015 og har siden vært til uvurderlig hjelp i hverdagen.

Anita er opptatt av at hundeeiere og andre kan for lite om hvordan det er best å opptre i møte med en førerhund i arbeid. Selv små forstyrrelser som kanskje synes bagatellmessige for andre, kan få store konsekvenser og skape farlige situasjoner for henne. Episoden med den aggressive hunden har gjort Unita nervøs for ting som skjer bakfra, og tross mye trening på dette etterpå sitter opplevelsen fortsatt hardt i.

Lanserer førehundvettregler

For å gjøre det lettere for hundeeiere og andre å huske hvordan man skal opptre i møte med førerhund lanserte Norges Blindeforbund  Førerhundvettreglene. Disse reglene er en del av en informasjonskampanje i forbindelse med Førerhundens dag den 24. april.

Førerhundvettreglene

1. Jeg jobber når selen er på. Ikke klapp, snakk eller ta øyekontakt med meg
  2. Hold hunden din på avstand, så vi ikke møtes for tett
  3. Gi deg gjerne til kjenne, og fortell eieren min at du har med hund