Blindeforbundet og Specsavers lanserer aktivitetshefte

Norges Blindeforbund og Specsavers har laget et aktivitetshefte for barn med morsomme aktiviteter, og informasjon om øyehelse som kan være lærerikt for de voksne.

16. august 2023

Trine Johnsen og Terje Andre Olsen med hvert sitt hefte i hånden. De smiler.

Fagansvarlig og optiker Trine Johnsen fra Specsavers og forbundsleder i Norges Blindeforbund Terje Andre Olsen med det nye aktivitetsheftet.

– Vi håper at mange barn får glede av heftet, og det kan jo hende at noen voksne kan ta seg en skjermpause sammen med barnet også, sier forbundsleder i Norges Blindeforbund, Terje Andre Olsen om aktivitetsheftet.
– Mye skjermtid kan føre til økt nærsynthet blant barn, og høy grad av nærsynthet øker risikoen for å utvikle øyesykdommer senere i livet. Med dette aktivitetsheftet ønsker vi at barn skal få en pause fra skjermen. Om barn bruker mye tid på skjerm, kan det øke sjansene for dårligere syn i ung alder, så tidlig oppdagelse av nærsynthet er viktig, forteller fagsjef Trine Johnsen fra optikerkjeden Specsavers.

En dame ser i kamera og smiler idet hun gir et hefte til et barn på gaten i Arendal.

Heftet ble delt ut av Blindeforbundet og Specsavers under Arendalsuka og kan hentes gratis i alle Specsaversbutikker i Norge så lenge lageret rekker.