Brudd i mekling - Blindeforbundet rammes av storstreiken

Meklingen mellom NHO, LO og YS førte ikke frem i helgen. NHO aksepterte skissen som riksmeklingsmannen la frem, men det gjorde ikke LO. LO og YS har varslet plassfratredelse som berører mange private bedrifter og virksomheter, også Norges Blindeforbund.

17. april 2023

Portrett av Bjerknes med frakk og skjerf.

Generalsekretær i Norges Blindeforbund Per Inge Bjerknes. Foto: Tom-Egil Jensen.

- Det er varslet plassfratredelse for 25 ansatte hos oss. Dette omfatter flere fylkeslag, alle våre tre syn- og mestringssentre og ved hovedkontoret i Oslo, sier generalsekretær i Blindeforbundet Per Inge Bjerknes.

Organisasjonens administrative ledelse og overordnede arbeidstakere kan utføre arbeid som ligger inn under deres eget ansvarsområde. Dette gjelder selv om arbeidet vanligvis utføres av de streikende.

- Vi vil gjøre det vi kan for at medlemmer, kursdeltagere og andre vil merke streiken i så liten grad som mulig, samtidig som vi selvfølgelig aksepterer streikeretten og ikke vil bidra til streikebryteri. Så langt vi har oversikt over, vil fylkesårsmøter bli avholdt som planlagt de kommende helgene, sier Bjerknes.

Syn- og mestringssentrene holder åpent og avholder planlagte kurs, men noe undervisning vil dessverre utgå.