Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Dramatisk kutt i brukerstyrt personlig assistanse

Flere blinde, svaksynte og døvblinde brukere i Oslo-bydelen Vestre Aker fikk i slutten av januar et brev om at deres vedtak om BPA (brukerstyrt personlig assistanse) opphører innen utgangen av første halvår.

13. mars 2023

Portrettbilde av forbundsleder Terje André Olsen

Forbundsleder Terje André Olsen har sendt brev til byrådslederen og bedt om å igangsette tiltak.

Yrkesaktive brukere blir her bedt om å øve seg på å være mer selvstendig, de som har førerhund får beskjed om at den er trent for å hjelpe deg og flere som har fått vedtaksbrevet får en oppfordring om å skaffe seg robotstøvsuger. Brevene er ganske likelydende.

- Mye tyder på manglende kunnskap hos saksbehandler om funksjonsnedsettelser og konsekvensene disse medfører i hverdagen, sier Terje André Olsen, forbundsleder i Norges Blindeforbund.

Allerede sårbare brukergrupper rammes hardt. Brevene inneholder grove saksbehandlingsfeil, blant annet var det ingen utredning i forkant der det ble foretatt individuelle vurderinger av tjenestemottakers behov. I forkant av de opprinnelige tildelingene av BPA ble det foretatt grundige vurderinger, der det ble vurdert hvor mange timer brukeren ville trenge for å kunne leve et vanlig hverdagsliv.

- Det er respektløst å ta fra personer disse tjenestene uten dialog og tilsvarende grundige vurderinger, sier forbundslederen videre.

Brukerstyrt personlig assistanse er ofte alfa og omega for Blindeforbundets synshemmede medlemmer, og det gjør at de, som alle andre, kan leve aktive og innholdsrike liv. En mor kan være med på fotballkamp, en far kan arrangere bursdager, en onkel kan hjelpe til med lekser og besteforeldre kan få etterlengtet tid med sine barnebarn. Alle de små og store tingene i hverdagen som er en selvfølge for de som både ser og hører.

Saksbehandling på samlebånd

Dette er saksbehandlingsbrudd og Blindeforbundet er sterkt uenig. Slik vi forstår vedtakene fratas de det gjelder de timene de har til tjenester, ikke bare retten til å organisere timene gjennom BPA. Med et pennestrøk er hele tjenestetilbudet fjernet. Fremgangsmåten er helt uakseptabel, og det er flere brudd på lovverket ifølge vår juridiske rådgiver, Eivind Knudsen:

• Forvaltningslovens § 17. Det kreves individuell vurdering i forkant av et enkeltvedtak som ikke er tilfelle i disse sakene.
  • Brudd på bestemmelsen om brukermedvirkning, pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1. Formålsbestemmelsen.

Blindeforbundet ber om at sakene enkeltvis tas opp til ny vurdering, slik at den enkelte får sin sak behandlet etter reglene om god forvaltningsskikk og brukermedvirkning.

Fylkeslaget ber om at varslene om opphør trekkes tilbake

Oslo fylkeslag av Norges Blindeforbund sender 23. februar et brev til bydelsdirektør Kristin Nilsen, og ber om at ledelsen i bydelen snarest trekker tilbake de utsendte varslene om opphør av BPA. De ber videre om et møte med bydelsledelsen, noe de senere får innvilget. Møtet ble avholdt denne uken, og bydelen sier de vil komme tilbake med forslag til løsning. Byråd for helse, eldre og innbyggertjenester, Marthe Scharning Lund fikk kopi av brevet.

Forbundslederen sender brev til byrådslederen

Byrådsleder Raymond Johansen ble varslet med brev fra forbundsleder Terje André Olsen 24. februar, og bedt om å igangsette tiltak. Han har selv ikke svart på henvendelsen, men sendt den videre til helsebyråden som har ansvaret.

Helsebyråden åpner opp for dialog

Helsebyråd Marthe Scharning Lund i Oslo kommune har nå invitert Blindeforbundet til møte. Hun har tidligere svart at de ikke kan gå inn i enkeltsaker. Blindeforbundet mener at brevene er så likelydende at de ikke kan regnes som enkeltsaker.

Scharning Lund forteller i et debattinnlegg på Handikappnytt.no at hun vil fremme en sak som skal sikre at bydelene vil praktisere brukerstyrt personlig assistanse på samme måte: «Oslo skal ha BPA-ordning som fremmer likestilling. Vi tar på alvor at det er forskjeller mellom bydelene i praktiseringen av BPA», skriver hun.

Tidligere Helsebyråd Robert Steen sa i sin tid fra talerstolen i rådhuset at Oslo kommune skal ha gullstandard på sin BPA. Å bli fratatt sin assistanse og bli oppfordret til å kjøpe robotstøvsuger er kanskje ikke gullstandard?

Bekymring for psykisk helse

Hege Saltnes, seksjonsleder/overlege, nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse (NBSPH), får henvendelser fra både nåværende og tidligere pasienter som er svært fortvilte over at Vestre Aker bydel sier opp avtalene om BPA uten forvarsel.

Dette er en psykisk helseutfordring for mange, og hun nevner blant annet at uten BPA er sjansen stor for isolasjon, mindre deltagelse, lavere livskvalitet og høyere depresjon. Vedtakene kan altså skape psykisk uhelse, kanskje til og med alvorlige situasjoner.

Det er sendt bekymringsmelding til bydelsoverlege Eggemoen og enhetsleder Askeland om oppsigelse av BPA-tilbud til mennesker med sansetap i Vestre Aker, hvor de deler sin bekymring for at «sårbare personer fratas et viktig redskap for å være inkluderte og å ha muligheten til å delta i samfunnet. Vi vet at dette raskt vil gi lavere livskvalitet og dårligere psykisk helse.»

Videre i bekymringsmeldingen:

«BPA-ordningen er god forebygging mot isolasjon. Det melder også våre pasienter som blir rammet av oppsigelsen.»

«Vi undrer oss over hva som ligger til grunn for det som kan se ut som en kollektiv endring av vedtak og ber om et møte med dere for å belyse utfordringene for personer i våre målgrupper.»