Drømmedager for alle synshemmede under 26 år

På grunn av koronaviruset ble alle sommerleirer for synshemmede barn og unge avlyst. Men det skal ikke stoppe oss! Derfor arrangerer Blindeforbundet drømmedager for alle under 26 år helt fram til jul.

Nyhetssak fra 06. juli 2020

Bilde fra ungdomsleir: Fire jenter og to gutter som har på seg klatreutstyr.

Sist oppdatert 9. juli 2020.

Hver sommer arrangerer vi fantastiske sommerleirer for synshemmede barn og unge.

Leirene er sommerens høydepunkt både for de som deltar og for Norges Blindeforbund. Derfor var det veldig trist for oss å avlyse leirene i år på grunn av koronaviruset.

Viruset kan kanskje stoppe barne- og ungdomsleirene, men det kan ikke stoppe oss fra å ha det gøy! Det blir ingen leir, men vi skal arrangere drømmedager over hele landet helt frem til jul!

Hva er en drømmedag?

Vi tror at det som er en drømmedag for noen ikke er det for andre. Fylkeslagene våre kommer derfor til å lage mange forskjellige dager spredt rundt i landet.

Vi håper at du finner en samling (eller flere) som blir nettopp din drømmedag i lista under. Vi kommer til å legge til nye arrangementer etter hver som de blir klare, så følg jevnlig med på denne siden.

Hvem kan komme på drømmedagene?

Alle synshemmede under 26 år kan bli med og hvis du vil kan du ta med de du bor sammen med!

Hvis du har behov for ledsager utenfor egen husstand, er det viktig at du gir oss beskjed så vi kan finne en løsning som passer dine behov. Hvis det er mulig, ønsker vi at du reiser med ledsagere fra egen husstand av smittevernshensyn.

Hva må du betale?

Sånn cirka ingenting. Med god støtte fra Bufdir kan vi dekke alle kostnader for deg og din husstand. Det inkluderer selve arrangementet og reise med eventuell overnatting hvis det er nødvendig for å delta. Du og din familie bestiller reisen selv (billigste reisemåte) og fyller ut reiseregning til oss. Husk å ta vare på kvitteringer!

For mer informasjon om betaling kan du kontakte fylkeslaget som arrangerer turen.

Hva med koronasmitten?

Vi følger myndighetenes råd i all vår aktivitet. Det betyr i praksis at vi avlyser arrangementer hvis det ikke lar seg gjøre å gjennomføre dem tråd med rådene som til en hver tid gjelder.

Husk at du er en viktig del av smittevernet! Vær nøye med å vaske deg og ikke kom hvis du er snufsete eller syk. Det blir alltid flere muligheter!

Velg dine drømmedager!

Kristiansand Dyrepark med overnatting i Abra havn

Vest-Agder fylkeslag inviterer barn og unge fra hele landet til en drømmehelg i dyreparken! Møt gamle venner fra leir, løver og sjørøvere! Tid: 4.-6. september 2020. Påmelding: Send e-post til innen 7. august 2020.

Klikk her for påmeldingsskjema og mer informasjon om drømmehelgen i dyreparken. Utfylt skjema sendes til

Kom nærmere dyrene i Den Lille Dyrehage

Aust-Agder fylkeslag inviterer alle til noen spennende timer i «Den Lille Dyrehage» på Brokelandsheia i Gjerstad kommune ca. to og en halv time fra Oslo langs E18. Her kan du vandre rundt i den fantastiske regnskogen, hvor du møter på alt fra apekatter til krokodiller, fugler og fisk, slanger og sommerfugler, øgler og lemurer!

Vi vil få omvisning i parken hvor mange forskjellige spennende dyrearter blir vist frem og matet. Små aper, lemurer, surikater, krokodiller, beltedyr, slanger og gårdsdyr er noen av dyrene du får oppleve på nært hold denne dagen og de aller fleste dyrene kan man gå helt inn til. Her er det egen slangejungel, surikatørken og kengurupark. En annen stor opplevelse vi vil få er å få møte Norges største slange, den enorme anakondaen Pippi på over 100 kg og som er nesten 6 meter lang.

Etter at omvisningen er over blir det god anledning til å gå rundt i parken på egen hånd og titte på de dyrene man er spesielt interessert i. Parken har også et stort og variert uteområde med mange lekeapparater for barna, sandkasse for de minste og en spennende natursti for hele familien. Dagen blir avsluttet med pizzabuffét som inkluderer en brus eller en slush. Les gjerne mer om parken her.

Tid: 19. september kl. 12-16.00. Påmelding: Førstemann til mølla - klikk her og fyll ut dette skjemaetKort om adkomst: Hvis du vil ta bussen, stopper Sørlandsekspressen like ved parken. Det finnes overnattingmuligheter i nærheten (mer informasjon her). Dersom du kommer langveisfra, kan vi dekke nødvendig overnatting i forbindelse med reisen, men dette må avtales særskilt.

Aktivitetshelg i fantastiske Hurdal – En smak av leirlivet

Hurdalssenteret har begrenset kapasitet på grunn av smittevern, men Akershus fylkeslag har fått mulighet til å reise dit med en gruppe på 40 mennesker. Medlemmer fra Akershus blir prioritert, men hvis det er plass er folk fra hele landet hjertelig velkommen. Tid: 11.-13. september 2020. Påmelding: Send e-post til innen 10. august.

Fryd deg på Tusenfryd

Akershus fylkeslag inviterer til en fartsfylt dag i Tusenfryd. Medlemmer fra Akershus prioriteres, men hvis det er kapasitet kan folk fra hele landet komme. Dersom du kommer langveisfra kan du selv arrangere nødvendig overnatting for å delta. Utgiftene til dette vil bli refundert etter avtale. Tid: 22. august. Påmelding: Send e-post til innen 14. august.

Hadeland Glassverk – Prøv å blåse glass

Akershus og Buskerud fylkeslag inviterer til en vidunderlig førjulshelg med glassblåsing, lysstøping, kanefart og kanskje kommer nissen! Medlemmer fra Akershus og Buskerud prioriteres, men hvis det er kapasitet kan folk fra hele landet komme. Dersom du kommer langveisfra kan du selv arrangere nødvendig overnatting for å delta. Utgiftene til dette vil bli refundert etter avtale. Tid: Lørdag 28. november 2020. Påmelding: send e-post til innen 2. november.

Det kommer flere drømmedager. Følg med på denne siden for siste oppdateringer.