Drømmedager for alle synshemmede under 26 år

På grunn av koronaviruset ble alle sommerleirer for synshemmede barn og unge avlyst. Men det skal ikke stoppe oss! Derfor arrangerer Blindeforbundet drømmedager for alle under 26 år helt fram til jul.

18. september 2020

Bilde fra ungdomsleir: Fire jenter og to gutter som har på seg klatreutstyr.

Sist oppdatert 18.september 2020.

Hver sommer arrangerer vi fantastiske sommerleirer for synshemmede barn og unge.

Leirene er sommerens høydepunkt både for de som deltar og for Norges Blindeforbund. Derfor var det veldig trist for oss å avlyse leirene i år på grunn av koronaviruset.

Viruset kan kanskje stoppe barne- og ungdomsleirene, men det kan ikke stoppe oss fra å ha det gøy! Det blir ingen leir, men vi skal arrangere drømmedager over hele landet helt frem til jul!

Hva er en drømmedag?

Vi tror at det som er en drømmedag for noen ikke er det for andre. Fylkeslagene våre kommer derfor til å lage mange forskjellige dager spredt rundt i landet.

Vi håper at du finner en samling (eller flere) som blir nettopp din drømmedag i lista under. Vi kommer til å legge til nye arrangementer etter hver som de blir klare, så følg jevnlig med på denne siden.

Hvem kan komme på drømmedagene?

Alle synshemmede under 26 år kan bli med og hvis du vil kan du ta med de du bor sammen med!

Hvis du har behov for ledsager utenfor egen husstand, er det viktig at du gir oss beskjed så vi kan finne en løsning som passer dine behov. Hvis det er mulig, ønsker vi at du reiser med ledsagere fra egen husstand av smittevernshensyn.

Hva må du betale?

Sånn cirka ingenting. Med god støtte fra Bufdir kan vi dekke alle kostnader for deg og din husstand. Det inkluderer selve arrangementet og reise med eventuell overnatting hvis det er nødvendig for å delta. Du og din familie bestiller reisen selv (billigste reisemåte) og fyller ut reiseregning til oss. Husk å ta vare på kvitteringer!

For mer informasjon om betaling kan du kontakte fylkeslaget som arrangerer turen.

Hva med koronasmitten?

Vi følger myndighetenes råd i all vår aktivitet. Det betyr i praksis at vi avlyser arrangementer hvis det ikke lar seg gjøre å gjennomføre dem tråd med rådene som til en hver tid gjelder.

Husk at du er en viktig del av smittevernet! Vær nøye med å vaske deg og ikke kom hvis du er snufsete eller syk. Det blir alltid flere muligheter!

Velg dine drømmedager!

Drømmedag med havrafting i Lillesand, Aust-Agder fylkeslag.

Dette vil finne sted lørdag 17.10.20 og er et tilbud til deg som er mellom 15 og 26 år. Grunnen til at det er en nedre aldersgrense på 15 år på akkurat denne drømmedagen er fordi arrangøren selv har gitt beskjed om at denne aktiviteten anses som trygg for ungdom fra 15 år og oppover.

Vi gleder oss til noen fartsfylte timer på sjøen. Arrangør er «Hos Oss» på Fiskebrygga i Lillesand. De har en egen Facebook-side der du kan lese mer om dem: https://www.facebook.com/hosossfiskebryggalillesand/

Første tur ut med RIB blir kl. 12.00. Det er plass til 12 stykker om bord i båten, og det settes opp antall turer ut i fra hvor mange påmeldte det blir. Vi kjører rett ut forbi Saltholmen fyr og forhåpentligvis er det litt bølger vi kan leke oss i der.

Fiskebrygga AS stiller med dresser og vester til alle. Så en trenger kun lett bekledning under. Blir det kaldt ute er det greit med lue og hansker. Fiskebrygga AS stiller også med god bevertning denne dagen.

Dette er et dagsarrangement, men er det behov for overnatting kan dette ordnes enten på Horisonten (http://www.horisonten.no/) eller på Hotell Norge i Lillesand (http://www.hotelnorge.no/).
Reise og evt. overnatting på dette arrangementet blir dekket. Påmelding skjer til medlemssenteret enten på e-post: medlem@blindeforbundet.no eller på tlf: 21 97 70 00

Halloween på Tusenfryd 18. oktober for medlemmer fra Østfold under 26 år

Vil du ta med deg en venn som ledsager samt familien din på Tusenfryd 18. oktober helt gratis? Vi spanderer også lunsj på Rockburger.
Vi møtes ved inngangen klokken 11.00 og spiser lunsj på Rockburger klokken 14.00.
Hvis du/dere trenger transport, kan vi hjelpe til.
Vi har 40 billetter, så her gjelder førstemann-til-mølla-prinsippet. Medlemmer av Østfold fylkeslag prioriteres, men er det plasser igjen er alle velkomne 

Påmelding til Andreas Poppe på e-post: andreas.poppe@blindeforbundet.no eller på telefon: 69 15 30 70.
Svarfrist innen 9. oktober

Hadeland Glassverk – Prøv å blåse glass

Akershus og Buskerud fylkeslag inviterer til en vidunderlig førjulshelg med glassblåsing, lysstøping, kanefart og kanskje kommer nissen! Medlemmer fra Akershus og Buskerud prioriteres, men hvis det er kapasitet kan folk fra hele landet komme. Dersom du kommer langveisfra kan du selv arrangere nødvendig overnatting for å delta. Utgiftene til dette vil bli refundert etter avtale. Tid: Lørdag 28. november 2020. Påmelding: send e-post til akershus@blindeforbundet.no innen 2. november.

Det kommer flere drømmedager. Følg med på denne siden for siste oppdateringer.