Drosjeutvalgets utredning viktig for blinde og svaksynte

Regjeringen oppnevnte et offentlig utvalg i mai 2022 som skulle se på drosjereguleringen i et helhetlig perspektiv. I dag la de fram sin utredning.

30. juni 2023

Terje Andre Olsen på bygate, trikk i bakgrunnen

Forbundsleder Terje Andre Olsen mener det ligger viktige føringer i det drosjeutvalget nå har lagt frem.

Utvalgets oppdrag var blant annet å vurdere ulike tiltak for å sikre et godt drosjetilbud i hele landet, særlig for grupper som er avhengig av drosje.

Drosje er et viktig transportmiddel for mange svaksynte og blinde. 82% av blinde bruker drosje daglig eller ukentlig, mens tallet er kun 1% for befolkningen som helhet (tall fra undersøkelse blant Blindeforbundets medlemmer).

Drosje gir bevegelsesfrihet

Et godt og trygt drosjetilbud er viktig for svaksynte og blindes bevegelsesfrihet, og vi har fått mange meldinger om forverringer de siste årene. Dette gjelder blant annet manglende drosjetilbud i distriktene, uoversiktlig tilbud i byene, sjåfører med manglende lokalkunnskap og som slipper av passasjerer på feil sted, sjåfører som takker nei til turer på grunn av førerhund, bestillings-Apper som ikke er tilgjengelig for synshemmede og så videre. Dette skaper utrygghet og hindrer mennesker i å leve aktive liv.

- Norges Blindeforbund har sett frem til drosjeutvalgets forslag. Vi mener det ligger viktige føringer i det som utvalget nå har lagt frem, ikke minst at løyvehavere må være tilknyttet en sentral, og at sentralen har plikt til å sikre at løyvehaver ikke diskriminerer personer med funksjonsnedsettelser. Dette er likevel langt fra tilstrekkelig ut fra de transportutfordringene svaksynte og blinde opplever. Å sikre god drosjedekning i hele landet, krav til kompetanse hos sjåfører og mulighet til å bestille og etterlyse drosje via telefon er noe av det vi mener må på plass. Vi ser derfor frem mot utvalgets hovedutredning som vil komme senere. Der forventer vi at utvalget på en grundig måte analyserer hvordan drosjetilbudet må reguleres og finansieres for å sikre at svaksynte og blinde får dekket sitt transportbehov på linje med resten av befolkningen, sier Terje Andre Olsen, forbundsleder i Blindeforbundet.

Les mer om drosjeutvalgets utredning på Samferdselsdepartementet nettside.