Er halloween-linser skumle for øynene?

- Kan jeg få sånne halloween-linser, mamma? spurte datteren min. Absolutt ikke, sa jeg automatisk og full av skepsis. Men er det egentlig farlig med disse moro-linsene som man kjøper over internett?

Nyhetssak fra 15. oktober 2015

Nærbilde av et par øyne med linser som gjør regnbuehinnen hvit og gul.

Fargede linser uten styrke har vært på markedet lenge og gitt blåøyde nordmenn mulighet til å få mystisk, brunt blikk. Men enda mer spektakulært er det jo å gå rundt med katteøyne, heldekkende røde øyne, anaconda- eller vampyrøyne. Men er det helt trygt? Kontaktlinsespesialist og optiker Anne Jervell, svarer.

- Kontaktlinser er i utgangspunktet ikke farlig når de brukes på fornuftig måte og etter tilpassing av kontaktlinsetilpasser. Optikeren mener at det er et problem at slike linser ikke er underlagt de samme reglene som linser med styrke. Disse klassifiseres som medisinsk utstyr noe morolinser ikke gjør og dermed kan selges fritt som leketøy. Før man skaffer seg linser av noen art bør man søke råd hos optiker, eller øyelege, sier Jervell.

Men slike moro-linser som kanskje blir brukt en gang eller to, kan vel ikke gjøre skade?

- Det har oppstått øyeskader i flere land, også i Norge etter bruk av morolinser. Øyeskadene skyldes stort sett infeksjoner etter dårlig hygiene og linser som ikke passer øyet eller er laget av materiale som ikke er egnet, sier Jervell.

Når man kjøper linser over nettet, får man ikke opplæring i hvordan man skal håndtere linsene, bare kortfattet skriftlig informasjon.

- Vi hører jo om ungdom som bytter og låner linser av hverandre. Det er skummelt, og er forbundet med stor fare for infeksjoner, sier Jervell. Det kreves opplæring både i håndtering av linsene og hvordan man skal rense dem for å unngå øyeskader, forklarer Jervell.

Det er også viktig å merke seg at linser har begrenset varighet og de forringes selv ved lagring. De kan altså ikke brukes over en lengre periode og heller ikke spares til neste år.

Vi dropper djevel-linsene hjemme hos oss, og satser heller på en skrekkinngytende maske til tenåringen.

Av Mia Jacobsen /Norges Blindeforbund