Ett skritt nærmere førerhundskole i Ås

Onsdag 23. oktober vedtok et enstemmig kommunestyre i Ås kommune detaljreguleringsplan for Norges Blindeforbunds kennel- og treningsanlegg på Norderås i Ås kommune. Anlegget skal ligge i samme område som Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) holder til.

24. oktober 2019

Skjermdump: Oversiktsbilde av anlegget slik det er planlagt. Sett fra sør-øst.

Dagen etter var markedssjef Knut Fr. Blütecher i Blindeforbundet gjest i Radio Zs program Z Ni. Han er prosjektleder for planlegging og utbygging av den nye hundeskolen.
– Jeg var selvfølgelig litt spent på hvordan dette skulle gå, men vi har hatt jevnlig dialog med ulike politikere og har hatt en klar oppfatning av at dette skulle gå vår vei. Men ikke noe er avklart før vedtaket i går. Nå er vi ett skritt nærmere hundeskole i Ås. Vedtaket i går er en stor seier for Blindeforbundet, vårt førerhundarbeid og kommende brukere.

Det ni mål store området omfatter også noe matjord, noe som har gjort at saken har gått fram og tilbake i det politiske systemet i Ås.
– Det er ganske normalt at sånt skjer. Det skal innvilges dispensasjoner fra flere etater i kommunen, de folkevalgte skal få si sitt, men jeg vil likevel ikke si at det har vært en kronglete vei fram til gårsdagens vedtak.

Blütecher sikter til da saken var oppe i formannskapet i våres, og politikerne stemte for å sende saken i retur med pålegg om å utrede alternative plasseringer av anlegget.
– Vi fikk saken tilbake, utredet en gode del andre nærliggende områder i samarbeid med NMBU. Dette ble gjort, men ønsket plassering ble etter en helhetsvurdering ikke endret fra den opprinnelige planen.

– Hva skjer videre nå?
– Nå skal det utarbeides nye og oppdaterte priser, og det skal velges entreprenør for prosjektet. Går alt etter planen håper jeg vi kan ta det første spadetaket en gang tidlig i 2020, og forhåpentligvis være i hus på vårparten 2021, forteller Blütecher.

Anlegg med stor kapasitet

Totalt vil bygningsmassen utgjøre 1200 kvadratmeter.

– Det nye anlegget vil ha kapasitet til å huse 40 hunder som skal bli førerhunder og opp til 10 kommende servicehunder. De kan oppstalles der under trening, og det vil være både innvendige og utvendige treningsområder. Videre lages det valpeavdeling med 5 til 7 bokser til tisper med valper. Det blir flott anlegg både for hund, forverter, ansatte, trenere og brukere.

– Hvorfor Ås?

– Vi har tett samarbeid med Veterinærhøyskolen som allerede er på flyttefot til Ås, og det er av stor nytteverdi for oss å kunne være i nærheten av dem. Vi kan si at verdikjeden blir mer samlet enn det vi opplever i dag, og det vil være enklere å fortsatt produsere service- og førerhunder av høy kvalitet. Blant annet er avlsarbeid et viktig område å samarbeide på, høyskolen har blant annet en sædbank der vi har lagret sæd fra hanhundene våre. Vi ser også fram til et godt samarbeid med NMBU, avslutter Blütecher.

Laster inn video...