Fasttelefonen forsvinner, men den forblir i ny drakt

Fasttelefonen over kobbernettet forsvinner. og flere brukere av denne løsningen bekymrer seg. Men det finnes alternativer som minner om det samme. - Vi har lovet kundene at vi ikke skal koble ned før de har et alternativ på plass, forsikrer John Gustav Moe, programdirektør for kobbernettet hos Telenor.

14. mars 2022

Fasttelefonen slik mange husker den, med hvite, tydelige tall på sort bakgrunn.

Tekst: May Britt Haug, foto: Norges Blindeforbund

I over 100 år har vi hatt kobbernett for telefoni her til lands. En teknologi som nå er utdatert.
Telenor avslutter løsningen ved årsskiftet.
- Det som forsvinner er den gamle løsningen for hvordan vi bruker fasttelefonen, forsikrer direktør Moe, og understreker at det tilbys alternativer.

Alternativer

Moe forteller at mange velger å gå bort fra den tradisjonelle fasttelefonen og bare benytte seg av mobiltelefon. Men du har fortsatt to muligheter om du ønsker en fasttelefon hjemme.

Den ene løsningen benytter seg av bredbånd, og Telenor kobler den gamle telefonen inn på her. Da beholder du ditt gamle telefonnummer og det ringeapparatet du har i dag.

Det andre alternativet er å bruke mobilnettet, da er det nødvendig at du kjøper deg nytt apparat og du må få nytt telefonnummer.

Kunder med fasttelefon har fått et brev fra Telenor om løsninger som finnes, samt at kundene bes om å ta kontakt om dette er uklart, vanskelig, eller om de trenger hjelp, med videre. Telenor har opprettet et eget kontor for å følge opp sakene på dette området, ring Telenors kundeservice 05000, så setter de deg videre.

- Vi ønsker sterkt å fange opp kunder som er redde for å miste telefonen sin, vi vil gjerne ta hensyn. Vi vil utsette nedstengningen til folk har fått skaffet nytt utstyr, forteller Moe.