Flertall i ekspertutvalg vil ha CRPD inn i menneskerettsloven

To av tre eksperter mener funksjonshemmedes FN-konvensjon må tas inn i menneskerettslovverket. Det vil da fungere på samme måte som for kvinner og barns rettigheter.

15. januar 2024

Utvalgsleder Hilde Indreberg til venstre med blomster fra statsråden og kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery med de to delrapportene.

Utvalgsleder Hilde Indreberg med blomster fra statsråden og kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery med de to delrapportene. Foto: Kultur- og likestillingsdepartementet

- Jeg er veldig glad for at det har kommet en så tydelig flertallsinnstilling på at menneskerettsloven er stedet å plassere det. Det er en delt innstilling, og sånn er det jo med jussen. Men nå er det den politiske viljen som blir viktig. Og at man da reelt sett synliggjør politisk at funksjonshemmedes rettigheter bør styrkes, sier Terje Andre Olsen, leder i Norges Blindeforbund, i etterkant av CRPD-utvalgets fremleggelse.

I 2006 vedtok FNs generalforsamling CRPD (Convention on the Rights of Persons with Disabilities) som trådte i kraft i 2008. I 2013 ratifiserte Norge konvensjonen og med det lovet Norge å ta den inn i lovverket.

I desember 2022 satte regjeringen ned ett juridisk ekspertutvalg som skulle utrede hvordan FNs konvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne skal innlemmes i norsk lov.

Glad likestillingsminister

Ekspertutvalget (CRPD-utvalget) ved utvalgsleder Hilde Indreberg har mandag 15. januar overleverte rapporten til kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
Ministeren ga uttrykk for at hun opplever dette som en gledens dag:
- Et utvalg som med et flertall sier at det er grunnlag for å inkorporere CRPD i menneskerettsloven, og det er jeg glad for. Og så er dette en rapport som veldig mange i hele feltet har ventet på, som da danner et grunnlag for en videre prosess, sier kultur- likestillingsminister Lubna Jaffery

Likestillingsministeren forteller at hun vil sammen med sine i departementet vil sette seg godt inn i rapporten og legge en videre plan. Hun antydet at det er hensiktsmessig at dette er på plass før neste valg i 2025. Det trenger ikke å være negativt at utvalgsmedlemmene har vært uenige.

Ekspertutvalget uenige

Utvalget har bestått av tre jurister. Utvalgsleder Hilde Indreberg og Kjetil Mujezinovic Larsen, disse to er enige med Norges Blindeforbund, og andre organisasjoner av funksjonshemmede om at konvensjonen må plasseres i menneskerettsloven.
Siste utvalgsmedlem, Sven Ole Fagernæs, mener konvensjonen må plasseres i likestillingsloven
- Jeg mener at utvalgets flertall fremmer målet med konvensjonen på best mulig måte, mener Hilde Indreberg.
Utvalget har sett på hvilken lov FNs konvensjon for funksjonshemmede bør inn i, betydningen for de norske tolkningserklæringene og all annen lovgivning og hvilken innvirkning dette har.
Et eksempel på noe som kan ha betydning for gruppen synshemmede er skiltmerking i punktskrift, noe som ikke er pålagt i plan- og bygningsloven og tilhørende TEK 17 (teknisk forskrift), men pålagt i FN-konvensjonen.