Funn i SVs alternative statsbudsjett for 2024

9. november la SV fram sitt alternative statsbudsjett for 2024. Fem av våre punkter er omtalt som hovedsatsinger i budsjettet.

9. november 2023

Stortinget, sett fra Eidsvolls plass. Grå hilmmel, grønne plener flagg på taket.

Arkivbilde av Stortinget, sett fra Eidsvolls plass.

SV vil starte budsjettforhandlinger med regjeringspartiene fredag 10. november eller over helgen. Forhandlingene må være ferdige til 15. desember, for da skal det legges fram for Stortinget og godkjenning.

Den nasjonale TT-ordningen

Trappe opp den nasjonale TT-ordningen til alle fylkene. SV legger inn 50 millioner kroner.

Tiltak for bedre utformede skoler (Veikart 2030)

SV vil få fortgang i arbeidet med å gjøre alle skoler universelt utformet, og vil innføre en rentekompensasjonsordning for universell utforming av skoler. Innføre rentekompensasjonsordning for universell utforming av skoler, med låneramme på 1 mrd. SV legger inn 30 millioner kroner.

Elevkurs for svaksynte elever

SV legger inn 2 millioner kroner.

Norges Blindeforbund – punktskrifttrykkeriet

SV legger inn 400.000 kroner.

Grunn- og hjelpestønad

Stanse kutt i grunnstøtten for personer med nedsatt funksjonsevne og sykdom, og prisjustere sats 1-4. SV legger inn 60 millioner kroner.

Momskompensasjon

SV vil gjøre momskompensasjonen regelstyrt, og innføre tiltak som sikrer at barn og unge får delta i idrett og kulturaktiviteter, selv om de ikke har god råd. Vi mener den lokale frivilligheten må styrkes, og sikres forutsigbarhet.

Diskrimineringsnemda

SV vil styrke bemanningen og legger inn 5 millioner kroner mer.

Aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år

SV styrker ordningen med 25 millioner kroner.

Velferdsstaten og andre universelle ordninger

Øke minstesatsen for uføretrygdede med 7500 kroner fra 1. juli. SV legger inn 507 millioner kroner.

Øke fribeløpet for uføre fra 0,4G til 1G fra 1. juli. SV legger inn 345 millioner kroner.

Øke minstesatsen for AAP-mottakere 7500 kroner fra 1. april. SV legger inn 323 millioner kroner.

Øke minstepensjonen med 4000 kroner for enslige fra 1. januar. SV legger inn 311 millioner kroner.

Totalt 1000 flere VTA-plasser i 2024. SV legger inn 63,5 millioner kroner.

Øke barnetrygda for barn over 6 år. SV legger inn 1,9 milliarder kroner.

Gi uføre opptjening til 67 år i ny opptjeningsmodell fra 1. juni. SV legger inn 195 millioner kroner

Norsk behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse (NBSPH)

Ikke omtalt direkte.

Øremerket opptrapping på psykisk helse og flere døgnplasser. SV legger inn 140 millioner kroner. Mulig Gaustad ligger her.

Fri rettshjelp

Oppjustere inntektsgrensen for fri rettshjelp, med mål om at 40 % av befolkningen skal dekkes av ordningen i 2024. SV legger inn 100 millioner kroner.

Bostøtte

SV styrker ordningen og legger inn 500 millioner kroner.

Egenandeler

SV reduserer gebyret for manglende oppmøte.

Bistand

SV ønsker minimum 1% av Bruttonasjonalinntekt til bistand. Støtten til sivilsamfunn internasjonalt må også trappes opp.

Humanitær bistand: SV legger inn 5 milliarder
Menneskerettigheter: SV legger inn 1,5 milliarder
Palestinske flyktninger (UNRWA): SV legger inn 150 millioner kroner.
Langsiktig bistand til Midtøsten, Myanmar, Afghanistan og Latin-Amerika: SV legger inn 190 millioner kroner.
Utdanning: SV legger inn 100 millioner kroner.

Skatt

Halvere sats ekstra arbeidsgiveravgift på lønn over 850 000 kr -5 010 -4 180

Løvemammaene

SV legger inn 1 million kroner.

Ikke omtalt i SVs budsjett

• Servicehund
  • Tilsyn for Universell utforming av IKT
  • Prosjektstøtte
  • Pengespill
  • Støtte til briller til barn

Vil du lese hele SVs alternitive statsbusjett, finner du det her.