Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Generalsekretær Per Inge: –Tør å være den du er

For generalsekretær Per Inge Bjerknes handler Pride om åpenhet og varme. Mangfold og likestilling. Stolthet, frihet og aksept. Under årets markering bidrar han i en kampanje som ønsker å redusere fordommer og øke folks kunnskap om skeive personer med en funksjonsnedsettelse.

22. juni 2021

Per Inge Bjerknes og ektemannen Louis Tran Bjerknes. Foto: Lars Opstad

Skeiv kjærlighet og mangfold feires verden rundt i juni, med regnbueflagg og fysiske og digitale møter. I Oslo arrangeres Norges største Pride-festival fra fredag 18. juni til søndag 27. juni, og Per Inge gleder seg til å hylle kjærligheten i hovedstaden.

–Pride har vært viktig for meg i mange år. Da jeg sto fram som homofil i slutten av tenårene, så var denne markeringen en viktig anerkjennelse av den jeg var, en trygghet i at det er lov og at det mange som er i samme situasjon, sier generalsekretæren.

Katastrofetankene slo ikke til

I tenårene vil man passe inn i flokken og ikke skille seg ut. Men Per Inge følte seg annerledes og kjente på samfunnets holdninger og fordommer. Han var redd for at omgivelsene ikke ville akseptere legningen hans.

–Jeg kom fra en relativt liten plass og var veldig nervøs. Jeg hadde nesten dødsangst og tenkte at dette er noe forferdelig som ingen vil forstå. Så opplever en at disse katastrofetankene man hadde slo ikke til. Folk tok imot meg på en veldig fin måte, både venner, familie og andre.

Fordommer og holdninger mot homofile og andre personer som bryter normer for kjønn og seksualitet, har de siste årene gradvis blitt slipt bort i Norge. Men de er ikke helt borte ennå mener Per Inge, og derfor er det fortsatt viktig å markere Pride i 2021.

–Det er mange som fortsatt opplever det som vanskelig å stå fram, fordi en har en annen seksualitet eller kjønnsuttrykk enn flertallet. Vi må synliggjøre at det mangfoldet verdsettes og at vi verdsetter den du er som person. Å gi den støtten til folk kan rett og slett redde liv, sier Per Inge.

Å tilhøre en dobbelminoritet

Det å tilhøre to minoritetsgrupper kan gjøre det vanskelig å få innpass i samfunnet, og mange opplever å bli møtt med uvitenhet og fordommer. Selv har Per Inge fått spørsmålet: «Hvordan kan du være homofil, du som er blind?».

–Jeg merker at folk har veldig stereotypiske forestillinger om både hva det vil si å være blind og hva det vil si å være homofil. Og når du er begge deler, så passer du ikke inn i de forventingene folk har, forklarer Per Inge.

Under Oslo Pride skal Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og Unge funksjonshemmede gjennom en kampanje rette oppmerksomheten på personer med funksjonsnedsettelse som også er skeive. Kampanjens mål er å redusere fordommer og øke kunnskapsnivået i samfunnet. Per Inge bidrar i kampanjen.

–Det er tydelig at folk trenger litt tid til å venne seg til tanken om at funksjonshemmede har en seksualitet og representerer et mangfold på alle områder. Det å gjøre kjærlighet og seksualitet normalt også for alle som har en funksjonshemming, tenker jeg er viktig.

Han er gift med Louis fra Vietnam, og under selveste Pride-uken i Oslo feirer de femårs-bryllupsdag. I likhet med Per Inge, tilhører også Louis en dobbelminoritet som innvandrer og homofil.

Vektlegg det positive

Generalsekretæren har en oppfordring til unge synshemmede og andre som synes det er vanskelig å stå fram.

–Tør å være den du er og stol på deg selv. De aller, aller fleste menneskene du møter vil bare være positive og åpne.

På sosiale medier kan man komme over negative kommentarer både om Pride og om personer som bryter normer for kjønn og seksualitet. Slike negative kommentarer kan være veldig ødeleggende for unge som er usikre på om de skal stå fram med sin legning, mener Per Inge.

–Tenk heller på alle de positive kommentarene og legg vekt på dem. Det er de som til syvende og sist vil være det store flertallet. Jeg heier på dere alle sammen!

Les mer om FFO og Unge funksjonshemmedes kampanje «kjærligheten er universelt utformet» og se filmen med Per Inge og Louis her.

Her kan du høre intervjuet med Per Inge på Radio Z

Generalsekretær Per Inge Bjerknes med Pride-flagget

Noen begreper

• Skeiv: Blir ofte brukt som en samlebetegnelse for alle som bryter med normer for kjønn og seksualitet. Skeiv kan også være et synonym til «homofil».
  • Lhbt: Betegnelse på lesbiske, homofile, bifile og transpersoner som gruppe. Det er også vanlig å inkludere intersex og skeive i denne gruppen. Da blir forkortelsen lhbtiq. «Q» står for queer som er den engelske varianten av skeiv.
  • Transperson: Personer med kjønnsidentitet(er) eller kjønnsuttrykk som bryter med det samfunnet forventer av dem på grunnlag av hvilket kjønn de fikk tildelt ved fødselen. Noen transpersoner er kvinner eller menn, andre er verken menn eller kvinner og noen kategoriserer ikke sin egen kjønnsidentitet.
  • Intersex/interkjønn: En betegnelse brukt om mennesker som har kropper som skiller seg fra det som vanligvis assosieres med «mannskropper» eller «kvinnekropper».

Kilde: Fri – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold