Gode nyheter for svaksynte og blinde elever!

Blindeforbundet jubler over 43 millioner ekstra til Statlig pedagogisk tjeneste.

8. oktober 2023

Terje Andre Olsen ute med Oslo by bak seg

- Vi har bedt om at kuttene til Statped må stoppes og at det nå har skjedd er vi veldig glade for, sier Terje Andre Olsen.

– Endelig har vi fått gjennomslag for å få stoppet kuttene i Statped, og i tillegg er det bevilget 10 mill. ekstra til tilrettelegging av læremidler, sier forbundsleder Terje Andre Olsen begeistret.

Over flere år har Statped fått store kutt i sin bevilgning. Bakgrunnen for kuttene var at ressursene skulle brukes på å styrke kommunens kompetanse. Dette har Blindeforbundet reagert sterkt på.

– Blindeforbundet har hele tiden sagt at det er ikke mulig å kutte så mye i Statped uten at det går ut over svaksynte og blinde elever. Vi har bedt om at disse kuttene må stoppes og at det nå har skjedd er vi veldig glade for, sier Olsen.

Betyr mye for barn og unge

I fremleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024, foreslås det å øke budsjettet til Statped fra 623 millioner kroner til 666,4 millioner kroner. Dette er en økning på rundt 43 millioner kroner.
Det videreføres også 5 millioner kroner til NTNU for å sikre og utvikle tilbudet i erfaringsbasert master syns- og audiopedagogikk.

– Dette betyr mye for synshemmede elever i skolen i dag. Nå må Statped benytte pusterommet de får, til å etablere gode elevkurs for svaksynte og blinde, sier en bestemt Terje Andre Olsen, leder i Norges Blindeforbund.