Har du mistet førerkortet på grunn av synet?

Oslo Universitetssykehus og St. Olavs Hospital søker deltagere med redusert synsfelt til testing i kjøresimulator.

10. februar 2023

Bilde av May Britt gjennom bilvinduet. Foran bilden sees en landevei med skog på begge sider.

Slik så det ut da kollega May Britt Haug satt seg bak rattet i bilsimulatoren. Foto: Inger Aanesland.

Øyeleger og forskere ved Oslo universitetssykehus ønsker nå å komme i kontakt med personer som er 75 år eller yngre og som har mistet førerkortet som følge av et redusert synsfelt. Forskningen gjennomføres som et samarbeidsprosjekt med St. Olavs Hospital i Trondheim og WAY trafikkskole. For å kunne delta i studien skal deltagerne bestå noen hukommelses- og oppmerksomhetstester. De deltagerne som blir inkludert i studien vil deretter kjøre fire kjøreturer av 10 minutter i en trafikksimulator.

Personer som ønsker å delta, har mistet førerkortet grunnet et redusert synsfelt og ellers oppfyller helsekravene til førerkort, kan melde sin interesse ved å sende en epost til lege Thea Melsen Sudmann ved øyeavdelingen på Ullevål sykehus THESUD@ous-hf.no.