Hva mener de største partiene om saker som er viktige for svaksynte og blinde?

Mandag 11. september er det kommunestyre- og fylkestingsvalg i Norge. Hva kan du som svaksynt eller blind forvente av de største partiene om sakene Norges Blindeforbund jobber for å få gjenomslag for? Og hva kan du forvente av tilrettelegging i forbindelse med valgdeltagelsen?

5. september 2023

Profilbilder av partilederne i en sirkel. Tekst i bildet: Partienes syn på være viktigste saker.

Bilder av partiledere og enkelte nestledere. Tekst i bildet: Valg 2023, Partienes syn på våre viktigste saker. Jonas Gahr Støre leder i Arbeiderpartiet, Sylvi Listhaug leder i Fremskrittspartiet, Erna Solberg leder i Høyre, Kirsti Bergstø leder i Sosialistisk Venstreparti, Anne Beathe Tvinnereim nestleder i Senterpartiet, Marie Sneve Martinussen leder i Rødt, Olaug Bollestad leder i Kristelig Folkeparti, Guri Melby leder i Venstre, Arild Hermstad leder i Miljøpartiet De Grønne. Foto: Stortinget og MDG.

Vi har utfordret partiledere og nestledere i de største politiske partinene i Norge på noen av de sakene vi jobber og brenner for. I kommune- og fylkestingsvalg er det naturlig at det er avvik mellom lokal- og nasjonal politikk. Likevel er det gjerne en rød tråd i det "moderpartiene" mener, og dette laget vi podkastinnslag om.

Temaene vi spør om er: Transporttjenesten (TT), brukerstyrt personlig assistanse (BPA), opprettelse av ambulerende synsteam, godkjenningsordning for digitale læremidler og nasjonale kompetansekrav for synskontaktene i kommunene.

Innslagene har vært sendt på Radio Z i siste halvdel av august, og nedenfor finner du linker til de forskjellige podkastene der partilederutpørringene ligger.

I tillegg er det et innslag om tilrettelegging av valget, det kan du høre her.

Partilederutspørringene: