Hva vil du ha svar på om synsproblemer etter hjerneslag?

For å finne områder som er viktig å få svar på gjennom forskning innen temaet syn og hjerneslag, er det behov for din hjelp. Bli med å påvirke fremtidig forskning om syn og slag.

9. mars 2023

NorVIS (Norwegian Vision in Stroke) logo

Bak undersøkelsen står NorVIS (Norwegian Vision in Stroke) sammen med et nettverk av brukerorganisasjoner, helsepersonell og pedagoger.

Hvem kan delta?

Dersom du er over 16 år og er slagrammet selv, er omsorgsperson/pårørende for en slagrammet eller arbeider i tjenester for slagrammede kan du bidra med dine spørsmål.

Hvorfor bør du svare?

Mange får synsproblemer etter hjerneslag. For å sikre bedre diagnostisering, behandling og rehabilitering trenger vi god forskning. For første gang gjøres en stor norsk undersøkelse for å kunne prioritere de viktigste områdene forskning bør svare på i henhold til behovene til slagrammede, pårørende og de som arbeider tjenestene til slagrammede.

Hvordan bidra?

Del spørsmål gjennom å gå inn på den elektroniske spørreundersøkelsen eller lever dine spørsmål på papir. Lenken til skjemaet finner du her: https://nettskjema.no/a/256497

Hva skjer videre?

Når undersøkelsen er ferdig vil en gruppe satt sammen av representanter for slagrammede, pårørende og fagpersoner jobbe sammen med å prioritere spørsmålene. Gruppen vil utarbeide en topp 10 liste over prioriterte spørsmål. Denne skal gjøres tilgjengelig for forskere, de som finansierer forskning og andre interesserte.

Hvem står bak?

NorVIS (Norwegian Vision in Stroke), Norsk nettverk for syn og slag er et nettverk bestående av brukerorganisasjoner, helsepersonell, pedagoger og andre som arbeider for å implementere god praksis for synsproblemer etter hjerneslag. Nettverket skal også bidra til å utarbeide forskningssøknader om syn og slag. Les mer om NorVIS på våre nettsider www.synogslagnett.no

For mer informasjon, ta kontakt med leder i NorVIS Helle K Falkenberg helle.k.falkenberg@usn.no eller koordinator Torgeir Solberg Mathisen torgeir.solberg.mathisen@usn.no

Trenger du hjelp til utfylling av spørreundersøkelsen?

Kontakt rehabiliteringsavdelingen i Blindefrobundet på telefon 23 21 50 00 eller epost
rehab.oslo@blindeforbundet.no.