Hvordan får blinde sett på kino? De trenger kun to ting!

«Mordene i Kongo» har fått mildt sagt blandede anmeldelser. Nå kan også blinde gjøre seg opp en mening om filmen, takket være smartteknologi

26. oktober 2018

Alt synshemmede trenger for å gå på kino er det som er på bildet: En smarttelefon og ørepropper.

Synshemmede kan få like gode kinoopplevelser som seende, ved hjelp av smarttelefon og ørepropper. Gjennom appen Moviereading synstolkes scenene. Stemmen forteller kino-gjesten det seende oppfatter, men som blinde ikke registrerer. For eksempel «Mannen står foran speilet og ser trist ut. Han tar opp mobilen for å skrive en melding.»

Dessverre er ikke alle filmer synstolket, men høyaktuelle «Mordene i Kongo» blir tilgjengelig for synshemmede. Generalsekretæren i Norges Blindeforbund, Arnt Holte, gleder seg til å se filmen mange snakker om i disse dager.

– Som blind er jeg personlig opptatt av tilgjengelighet. Ved hjelp av synstolkning blir enda flere inkludert, og blinde og svaksynte kan ta del i de samme opplevelsene som seende. Nå kan også jeg diskutere filmen «alle» snakker om med venner og kollegaer, sier Holte som er en ivrig smarttelefonbruker.

Fra og med 2017 ble det pålagt at alle filmer som får støtte fra Norsk Filminstitutt, skal synstolkes. Kinoer trenger ikke noe ekstrautstyr for at synstolkningen skal fungere. Utfordringen ligger hos filmprodusentene, da det er de som må sørge for å gjøre filmen tilgjengelig.

Eksempler på aktuelle filmer som er synstolket er «Månelyst i Flåklypa», «For vi er gutta» og «Skjelvet.» Synstolkeappen kan man også bruke hjemme i sofaen på filmer som ligger i strømmetjenester.

– NRK er blant aktørene som har blitt flinke på synstolkning. Over lengre tid har vi hatt et godt samarbeid med deres folk, for å sørge for at stadig mer stoff blir lagt tilgjengelig for våre medlemmer og andre synshemmede. Nå gjelder det å få flere med på laget, sier Holte.