Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Invitasjon til en samtale og en brukertest av Helsenorge

Helsedirektoratet jobber sammen med Norsk helsenett for å lage informasjonssider på helsenorge.no med tematikk som er relevant for blinde og svaksynte. Informasjonen skal være aktuell for barn, ungdom, voksne og eldre. Diagnoseinformasjon, tjenester, rettigheter og tilbud er andre områder som kan være aktuelt å lage sider om. Det er nå behov for personer i ulik alder, med forskjellige synsfunksjon og variert bakgrunn. Helsedirektoratet trenger nemlig et testpanel som kan si noe om hva slags informasjon det er behov for, og ikke minst teste at informasjonen som legges ut er tilgjengelig og lesbar.

20. juni 2023

Skjermdump av forsiden av helsenorge.no.

Du er invitert til en samtale og brukervennlighetstest av Helsenorge. De vil gjerne at du går gjennom Helsenorge sammen med dem for å hjelpe dem med å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer for deg. I tillegg vil de gjerne få vite mer om din situasjon og dine behov.

Hva er en brukertest?

En brukervennlighetstest er en test av brukervennligheten på nettsiden og ikke av deg. Det betyr at hvis du synes noe er vanskelig eller uforståelig så er det som oftest designet og innholdet av løsningen som ikke er optimalt. Vær ærlig og kritisk. Hvis flere opplever de samme problemene, vil det være en klar indikasjon på at noe bør endres i løsningen.

Hvordan skal brukertesten foregå?

• Brukertesten vil foregå enten ved fysisk møte ( f.eks.oppmøte i lokalene til Norsk helsenett på Skøyen i Oslo eller der du bor/ jobber) eller digitalt på video. Under testen vil vi gjerne at du deler skjermen med oss slik at vi kan følge med hvordan du bruker nettsiden.
  • Norsk helsenett pleier å forberede noen oppgaver og ber deg om å løse oppgavene og fortelle oss din mening. Det er veldig nyttig om du kan tenke høyt underveis i testen. Når du står fast eller ikke finner det du leter etter så er det bra om du forteller hva du leter etter eller hvordan du helst skulle ønske at du kunne løse oppgaven. Tilbakemeldingene dine vil bli brukt til å forbedre løsningen.

Testleder og observatører

• En ansatt fra Norsk helsenett vil være med deg, gi deg oppgaver og stille deg oppfølgingsspørsmål.
  • De som jobber med å utvikle løsningen blir fort litt «blinde». Derfor er det veldig nyttig for dem å observere reelle brukere bruke den. Derfor vil de gjerne ha noen prosjektmedlemmer som vil observere brukertesten og notere hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Opptak

• De vil gjerne ta opptak av brukertesten som skal brukes for å analysere resultatene etterpå. Det er ikke alltid de rekker å se hvor brukeren klikket, etc. under brukertesten. Derfor er det nyttig å se på opptakene i etterkant. Opptakene slettes rett etter analysen og senest etter ett år.
  • Hvis det er greit at det gjøres opptak, så trenger vi ditt samtykke (skrive under samtykke). Si gjerne ifra hvis du ikke vil ha opptak, så gjennomfører vi brukertesten uten opptak.

Ta kontakt med Elin S. Berger hos Norsk helsenett hvis du har spørsmål om brukertesten.
E-post til Elin er uu@nhn.no.