Julen inneholder mange fristelser – også for de firbente vennene våre

Her får du noen tips om hva hundene våre ikke skal spise fra julematen vår, samt noen generelle tips nå i disse juletider

8. desember 2023

Tommy sitter i en sofa med en lys labrador på gulvet foran seg.

Daglig leder ved Norges Blindeforbunds førerhundskole, Tommy Henriksen sammen med en lys labrador som kanskje skal bli førerhund en dag.

• Ikke gi hunden eller katten godbiter fra julebordet. Fet mat kan utløse gastrointestinale plager, og løk og hvitløk er farlig da de inneholder stoffer som skader de røde blodcellene, som igjen kan føre til anemi.
  • Hold øye med sjokoladeesken og bollen med nøtter. Sjokolade inneholder et stoff som er giftig for hunder og katter. En åpen sjokoladeeske på salongbordet uten tilsyn kan derfor være direkte dødelig. Hold også øye med bollen med nøtter og tilbehøret til gløggen – for eksempel kan nøtter sette seg fast i tarmen, og rosiner kan gi nyreskader.
  • Vær forsiktig med glitter og gavebånd, da de fort kan sette seg fast i mage og tarm. Hunden og katetns julegave bør derfor ikke ligge underjuletreet uten tilsyn.
  • Ikke la en hevende bolledeig stå tilgjengelig. På få sekunder kan bollen bli et fristende bytte for en hund. En gjærende bolledeig kan gi alvorlige mage- og tarmsymptomer, og det dannes også etanol under gjæring som kan gi alkoholforgiftning hos hunden.
  • Plasser treet på et egnet sted. Juletrekuler laget av glass kan kutte dyrenes poter, og furunåler er vanskelig for hunder og katter å fordøye. Juletrebelysningen burde også være utenfor rekkevidde for nysgjerrige kjæledyr. Unngå også gjødsling i juletrevannet – drikker kjæledyret av dette kan det i verste fall bli forgiftet.
  • Tenk på levende lys som noe en logrende hund eller kattehale lett kan velte. Plasser alltid stearinlys høyt nok til at kjæledyret ikke kan nå dem, og la aldri hunden stå uten tilsyn i et rom med stearinlys.

Disse og flere gode tips kan dere finne på AniCuras hjemmesider

Husk også at hundene våre utmerket godt klarer seg med snacks og godbiter som er tiltenkt dem og ikke oss mennesker. Her går det også an å være kreativ og lage egne godbiter.

Nærbilde av en sort labradorvalp med en nisselue

En riktig god jul fra alle oss på Førerhundskolen!