Kronprinsen er Norges Blindeforbunds nye kongelige beskytter

Norges Blindeforbunds landsstyre vedtok i mars å søke om nytt kongelig beskytterskap. Nå har Slottet bestemt hvem som skal overta etter at prinsesse Märtha Louise frasa seg sine beskytterskap i november 2022.

2. juni 2023

Portrettbilde av Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen. Foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff.

Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen. Foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff.

– Det er gledelig å ha mottatt beskjed fra Det kongelige hoff om at H. K. H. Kronprins Haakon Magnus er vår beskytter, sier forbundsleder Terje André Olsen.
Kongehuset skriver på sine nettsider at ordningen med beskytterskap fungerer som en anerkjennelse av organisasjoner og arrangementer innenfor viktige områder i samfunnslivet. Beskytterskapet vil i første omgang gjelde fram til 31. desember 2025.

Blindeforbundet har også tidligere hatt gleden av å ha Kronprinsen med på arrangementer.

– Vi er glad for denne anerkjennelsen av vår organisasjon og det vi står for, og vi ser frem til å fortsette kampen for samfunnsmessig likestilling for svaksynte, blinde og andre funksjonshemmede med Kronprinsens støtte, sier Olsen.