LEGO® Braille klosser i fritt salg, men ikke i Norge

Siden 2020 har Norges Blindeforbund administrert utlån av LEGO® brikker med punktskrift til barnehager og skoleklasser i Norge. - Dette har vært et veldig populært og godt tilbud for sterkt synshemmede barn, sier seksjonsleder for samfunnskontakt i Blindeforbundet, Sverre Fuglerud.

25. august 2023

Hender som legger legoklosser på et bord, innfelt bilde av Sverre Fuglerud.

Gir oss ikke: Vi fortsetter å jobbe for at det også skal komme klosser beregnet på det norske og skandinaviske markedet, sier Sverre Fuglerud.

- Mange har ønsket å kjøpe brikkene privat, og 1. september legges de ut for salg i engelsk- og franskspråklige land, forteller Farah Ramadan i Blindeforbundet. Hun er en av flere i Blindeforbundet som har jobbet med LEGO® Braille Bricks.

- På sikt vil de også komme med tysk, italiensk og spansk tegnsett. I dialog med Lego har Blindeforbundet argumentert for at klossene også må komme for salg på norsk, men Lego har dessverre besluttet at de ikke skal produsere klosser for salg i noen av de skandinaviske språkene, sier Ramadan.

Fortsetter å trykke på

- Vi synes det er veldig synd at LEGO® ikke muliggjør at klosser som er beregnet for eksempel for det engelske markedet ikke kan bestilles gjennom lego.com til Norge. Vi må jo bare trykke på så det blir en mulighet og samtidig fortsette å jobbe for at det også skal komme klosser beregnet på det norske og skandinaviske markedet. De har jo produsert slike klosser til de settene vi leverer ut gratis til barnehager og skoleklasser, så de har jo alt laget støpeformer for bokstavene æ, ø og å, sier Fuglerud.

- Tilbud om utlån av LEGO® Braille Bricks til barnehager og skoler i Norges administreres fortsatt av Blindeforbundet og bestilles ved å kontakte oss, avslutter Fuglerud.

Klossene som er beregnet for barnehager og skoler lånes ut gratis, ved interesse ta kontakt med Farah Ramadan, far@blindeforbundet.no eller på telefon 23 21 50 00.