Nå er Norges Blindeforbund Miljøfyrtårn-sertifisert fra nord til sør

16. november feiret Norges Blindeforbund med brask og bram at hele organisasjonen er sertifisert som Miljøfyrtårn. Markeringen ble gjennomført i kombinasjon av lokale fysiske markeringer fra nord til sør, koblet opp i et felles digitalt arrangement, slik at Blindeforbundet i hele landet kunne delta.

18. november 2022

Berit Dalvik på talerstolen. Bak henne på storskjermen er det midnre bilder av deltagere i møtet fra forskjellige avdelinger rundt om i landet.

Prosjekteier og seksjonsleder økonomi i Norges Blindeforbund, Berit Dalvik, fortalt litt om veien fram til sertifiseringen

Alle Blindeforbundets lokasjoner vil få plaketter med punktskrift til å henge på veggen som synlig bevis på sertifiseringen.
Miljøfyrtårnsertifiseringsarbeidet startet naturlig nok på hovedkontoret, og der ble vi i oktober i fjor overrakt sertifiseringen av Oslo-ordfører Marianne Borgen.

- Å jobbe på en bærekraftig måte er en viktig del av vårt samfunnsansvar, men kan også være et konkurransefortrinn når etterspørselen etter miljøvennlige varer og tjenester øker, sa generalsekretær i Norges Blindeforbund Per Inge Bjerknes under overrekkelsen i fjor.

Siden den gang har det blitt jobbet iherdig over hele linja med fokus på bærekraft og miljø for å oppnå sertifisering av hele Blindeforbundet. Eksempler på dette er digitale møter, økt bruk av kollektivtransport, avfallshåndtering og bevisstgjøring på innkjøpssiden og valg av leverandører.
Prosjekteier og seksjonsleder økonomi i Norges Blindeforbund, Berit Dalvik, (på hovedbilde i saken) forteller:

- Det hele startet i 2016 da vi skulle spare penger i prosjektet «Veien mot 2018». Da hørte vi at det var en del å spare på ved å bli miljøfyrtårnsertifisert. Så ble det hele liggende og modnes noen år til det ble tatt opp igjen med et ønske om å bli en litt mer grønnere organisasjon. I 2019 kom det opp på Landsmøtet om vi skulle satse på å bli Miljøfyrtårn eller ikke.

Å være Miljøfyrtårn er en daglig påminnelse som forplikter

Det har skjedd en modning i organisasjonen og det skjer stadig ting i samfunnet. Ungdomsorganisasjonen vår utfordret oss på at vi måtte bli mer miljøvennlige, og Miljøfyrtårn-sertifiseringen endte derfor opp i et Landsmøte-vedtak. Generalsekretær Per Inge Bjerknes forteller videre:

- Det ble startskuddet som satte retningen for arbeidet vårt. Det var kanskje bra at ingen som visste hvor stor og omfattende denne jobben skulle bli, men nå har vi faktisk klart det og er Miljøfyrtårn-sertifisert! Hele virksomheten har gått igjennom et systematisk arbeid for å se på rutiner, systemer og fått ordninger på plass, slik at man kan ivareta helse, miljø og sikkerhet i hverdagen.

Per Inge forteller videre at sertifiseringen er et startskudd som forplikter oss å jobbe hver dag med blant annet klimautslipp, energibruk og transport. Vi skal ikke redusere aktiviteten vår eller dempe ambisjonene våre for samfunnsmessig likestilling for svaksynte, blinde og andre grupper av funksjonshemmede. Tvert imot!

Forankring, eierskap og engasjement!

Aileen Bjørnstad og Tommy Dieset har vært aktive som prosjektledere med å legge dette store puslespillet, og Aileen forteller hvordan det begynte med å få satt det hele i system:
- Det er viktig er at det er godt forankret, og at alle har et eierskap og engasjement. Som Per Inge sa i sin tale, vi må tenke både på det små og det store i dette arbeidet. Vi har lært mye underveis. Dette er en type arbeid som handler om å få folk til å jobbe sammen. Vi må finne løsninger og sammen sette dem ut i livet. Det er vi godt i gang med nå, men har enda en del igjen å gjøre.
Kan dere gi oss noen konkrete eksempler? Vi har blant annet fire sentre, mange fylkeslag, hovedkontoret, trykkeri og hundeskolen Veiviseren.

- Avfallshåndtering er lett å ta tak i. Det er fullt mulig å bli enige om et felles avfallssystem som et likt uansett hvor du kommer. Du skal kjenne det igjen enten du er på Solvik, på Evenes eller i Hurdal. Og du vil finne det igjen i Sporveisgata 10 og på fylkeskontorene. Vi må også ta hensyn til lokale forhold i de kommunene vi har lokasjoner, sier Aileen.

Videre forteller hun at yrkesgruppene i Blindeforbundet vil tjene stort på å jobbe sammen og finne felles løsninger som kan fungere på alle sentrene, på Hønen gård bo- og mestringssenter og i andre deler av organisasjonen. Arbeidsmiljøet angår oss alle. De som har startet bedriftsidrettslaget har tenkt på dette, at alle skal kunne være med.

Vi må tenke miljø og bærekraft i alt vi gjør

Forbundslederen var inne på i sitt innlegg i dag at istedenfor at alle kommer i hver sin taxi kan vi ta bussen sammen. Per Inge, vi kan vel kjenne oss i igjen i dette, denne tryggheten?

Per Inge Bjerknes utendørs med hvit stokk, i omgivelser med høstfarger.

Fornøyd: Generalsekretær Per Inge Bjerknes med hvit stokk, i omgivelser med høstfarger.

- Vi skal ikke redusere den enkeltes trygghet, men vi kan kanskje klare å ta vare på denne tryggheten på andre måter. Enten ved at vi har felles transport med at alle kjører sammen i én buss eller ved å få flere inn i samme taxi. Vi skal ikke ha mindre aktivitet, tvert imot. Vi har høye mål i organisasjonen og vi er med å ta et samfunnsansvar ved å jobbe miljøvennlig og bærekraftig. Det vil gi gevinster både ved at vi er med å redde kloden når vi jobber miljøvennlig og det gir økonomiske gevinster.

- Jeg tror at samfunnet stadig vil øke krav til at både organisasjoner og bedrifter tar miljøhensyn i sin virksomhet, og vi er med og drar lasset. Det er nå det begynner, det er nå vi må vise at vi klarer å følge opp det å være Miljøfyrtårn-sertifisert, at vi klarer å inkludere miljø- og bærekraftperspektiv i alt vi gjør. Det må være med i all planlegging og være en naturlig del av alt vi gjør. Ikke noe vi gjør en gang iblant.

Hva kan medlemmene bidra med?

- Vi oppfordrer våre medlemmer til å komme med forbedringsforslag dersom de ser noe som organisasjonen kan bli bedre på. Både fylkeslag, sentre og andre deler av organisasjonen vår er veldig takknemlig for å få inn idéer. Det er jo det dette handler om, det handler ikke egentlig om Norges Blindeforbund som organisasjon. Det handler om at hver og en av oss er bevisste på de valgene vi tar både som ansatte, tillitsvalgte og medlemmer i hverdagen vår. Det miljø- og klimaavtrykket vi setter er summen av de valgene vi tar som enkeltpersoner. Dette gjelder oss alle. Norges Blindeforbund skal legge til rette for de miljøvennlige valgene vi tar med vår aktivitet, avslutter Per Inge Bjerknes.