Nå tilbyr Egons restauranter menyer i punktskrift. Blindeforbundets Ungdom håper flere følger etter

Mange svaksynte og blinde kvier seg til å gå på restaurant, fordi de ikke kan lese menyen selv. Det vil Norges Blindeforbunds ungdom og Egon Restaurant gjøre noe med.

4. januar 2022

Bilde av hender som leser en EGON meny. Ved siden av menyen ligger det bestikk og det er hvit duk på bordet.

Med menyer i punktskrift kan det bli enklere for mange synshemmede å selv finne ut hva de kan bestille.

– Skal vi få et likestilt samfunn, må mer informasjon være tilgjengelig i punktskrift. En viktig sosial møteplass er restaurantene. Å kunne få lese menyen uten hjelp fra andre, gjør at du føler deg inkludert og likestilt, sier Silje Solvang, leder i Norges Blindeforbund (NBfU).

4. januar er det FNs internasjonale dag for punktskriften. Norges Blindeforbunds ungdom og Norges Blindeforbund jobber for at menyer i punktskrift (blindeskrift) skal være tilgjengelig på alle serveringssteder.

Menyer i punktskrift i 43 Egon-restauranter

Egon Restaurant takket fort ja, da de fikk en henvendelse fra Blindeforbundet og ungdomsorganisasjonen om de ville ha en meny i punktskrift i alle sine 43 restauranter fra nord til sør på punktskriftens dag.

– Vi i Egon har alltid vært opptatt av å nå ut til alle. Vi har i alle år hatt menyen vår på sju forskjellige språk, og vi har en stund snakket om at det hadde vært gøy å få menyen i punktskrift. Nå har vi det, og det er flott at NBfU tok initiativ for å tilgjengeliggjøre menyen i alle restaurantene våre, sier Ståle Nøst, CMO i Egon Restauranter.

Håper flere restauranter følger etter

– Grunnen til at vi spurte Egon om de ville få punktskrift-menyer av oss, er fordi det er en kjent restaurant landet over. Når de vil gjøre menyen mer tilgjengelig for gjestene sine, håper vi at andre restauranter lar seg inspirere, sier Solvang.

NBfU har fått 300.000 kroner til et prosjekt, der restauranter og kafeer kan kontakte organisasjonen og få menyen sin i punkt – helt gratis.

– Det er ikke så kult når vennene eller daten din må lese menyen for deg, så nå håper vi på flere henvendelser fra spisesteder, slik at synshemmede kan lese menyen på lik linje med alle andre gjester, avslutter Solvang.