Ny avtale om ekskluderende arbeidsliv

Den nye såkalte IA-avtalen som ble lagt frem av arbeidsminister Anniken Hauglie i dag, følger ikke opp lovnadene i regjeringsplattformen og inkluderingsdugnaden.

18. desember 2018

- Vi vil ta opp ekskluderingsavtalen, som vi nå kaller den, direkte med NHO og gi uttrykk for vår store skuffelse, sier assisterende generalsekretær Karsten Aak .

- Regjeringen har der sagt at det er viktig å få flere funksjonshemmede i jobb, både i privat og offentlig sektor og satt klare mål for dette i det offentlige. Disse løftene har nå lite troverdighet når den nye IA-avtalen har tatt bort målet om flere funksjonshemmede i jobb, sier assisterende generalsekretær Karsten Aak i Norges Blindeforbund.

Den gamle IA-avtalen har hatt tre hovedmål: Få ned sykefraværet, beholde eldre lenger i arbeidslivet og tilrettelegge for dem som har nedsatt funksjonsevne.

Gjennom Abelia er Blindeforbundet som arbeidsgiver medlem i NHO. De kan vente seg et besøk fra Blindeforbundet.

- Vi vil ta opp ekskluderingsavtalen, som vi nå kaller den, direkte med NHO og gi uttrykk for vår store skuffelse, sier Karsten Aak og legger til at funksjonshemmede verken er blitt hørt eller involvert i arbeidet med den nye IA-avtalen.