Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Ny film: blinde og svaksynte tar over el-sparkesyklene

Vi er kjent for å benytte humor for å nå fram med våre budskap. Nå er det brukerne av elsparkesykler som får kjørt seg.

1. september 2020

Todelt bilde: Skjermdump av brevet fra Statens Vegvesen, og forbundsleder i Norges Blindeforbund Terje André Olsen.

Nå har samferdselsesministeren bedt Statens vegvesen om å utrede strengere regulering av elsparkesykler.

– Det er bra, men Blindeforbundet er utålmodig fordi disse ståmopedene hindrer oss hver dag. Vi skulle gjerne hatt et midlertidig kjøreforbud til en regulering kom på plass. Inntil dette skjer, vis hensyn og ikke gi blaffen når du parkerer, sier Terje André Olsen, forbundsleder i Norges Blindeforbund.

Med glimt i øyet

Blindeforbundet har jobbet aktivt for å få endret regelverket, men også holdningene til elsparkesyklistene, slik at det kan bli enklere for fotgjengere å ferdes trygt.

Tidligere har Blindeforbundet lykkest med å bruke humor i sine budskap og derfor har organisasjonen laget en film som de håper kan tale til de som bruker elsparkesykler/ståmopeder og som setter de fra seg over alt.

– Husk på at ifølge regelverket så er det ingen førerkortkrav for å kjøre elsparkesykkel/ståmoped. Så ikke bli overrasket at en mann med hvit stokk kommer kjørende, sier Olsen med glimt i øyet.

Laster inn video...