Nytt styre i Norges Blindeforbund: - Vi må nå flere!

Et viktig mål for organisasjonen i tiden fremover, er at alle som mister synet skal få helhetlig rehabilitering.

24. september 2023

Gruppebilde av sentralstyret

Norges Blindeforbunds sentralstyre. Bak fra venstre: Styremedlem Andreas Havsberg, varamedlem Tanita Thomassen, vara personalrepresentant Vibeke Tomtsveen, styremedlem Sissel Sørensen Bye, styremedlem Katrin Kvæl Hasselberg, varamedlem Turid Tafjord og styremedlem Runar Kvam. Foran fra venstre: Styremedlem Unn Tone Forfang Jenssen, leder Terje Andre Olsen, nestleder Kari Wiik, varamedlem Magnus B. Fosse. Personalrepresentant: Knut Kjær Berntsen var ikke tilstede da bildet ble tatt. Foto: Thea Bårdsdatter Foslie/Norges Blindeforbund

Blindeforbundets 66. landsmøte ble avholdt på Hurdal syn- og mestringssenter 21.-24. september.

– Jeg takker for tilliten og ser frem til å fortsette arbeidet for svaksynte og blinde sammen med resten av sentralstyret, sier Terje Andre Olsen, som ble valgt som forbundsleder for tredje gang.

Helhetlig rehabilitering

Det antas at så mange som 320 000 personer lever med synshemming i Norge. Flere som mister synet blir isolerte og faller ut av arbeidslivet, fordi de ikke får vite om hvilke tilbud og muligheter som finnes for dem.

– Derfor skal vi jobbe for at det etableres en tjeneste der et team raskt oppsøker den som mister synet og lager en individuelt tilpasset plan for hva vedkommende trenger for å håndtere synstapet, sier forbundslederen som selv er sterkt svaksynt på grunn av albinisme.

– Her må kommunene komme på banen, fordi vi vet at mange ikke får noe tilbud om rehabilitering og opplæring der de bor, sier han.

– Og så må flere få vite om Blindeforbundets omfattende tilbud for svaksynte og blinde. Vi har et mangfold av kurs og møteplasser hvor man kan treffe andre i samme situasjon, ivrer Olsen.

Tilrettelegging for selvstendighet

En annen viktig sak i Blindeforbundet i tiden fremover, er å få tilrettelagt transport fra dør til dør over hele landet.

– Det er en håpløs situasjon at ikke hele Norge får dette tilbudet, sånn at de kan leve aktive og selvstendige liv, sier Olsen.

Krav til universell utforming av digitale løsninger vil også stå sentralt i forbundets arbeid.

– Det er uholdbart at man lager nettsider og automater sånn at synshemmede ikke kan bruke dem og at det ikke finnes gode løsninger som man kan bruke i stedet. Et eksempel er betalingsautomater der noen er laget slik at man ikke kan taste pin-koden selv, hvis man ikke ser, sier Terje Andre Olsen.

Norges Blindeforbunds sentralstyre for perioden 2023-2025 er:

• Forbundsleder: Terje Andre Olsen (54) fra Oslo.
  • Nestleder: Kari Wiik (69) fra Ålesund.

Sentralstyremedlemmer:

• Andreas Havsberg (49) fra Oslo,
  • Runar Kvam (53) fra Drammen,
  • Sissel Sørensen Bye (55) fra Nordre Follo,
  • Unn Tone Forfang Jenssen (52) fra Tromsø,
  • Katrin Kvæl Hasselberg (34) fra Bodø.

Vara styremedlemmer:

• Tanita Thomassen (34) fra Brønnøysund,
  • Magnus B. Fosse (40) fra Bergen
  • Turid Tafjord (67) fra Stavanger.

Andre medlemmer:

• Personalrepresentant: Knut Kjær Berntsen (56) fra Hønefoss,
  • vara Vibeke Tomtsveen (37) fra Hurdal.

Administrativ leder i Norges Blindeforbund er generalsekretær Per Inge Bjerknes (44) fra Oslo.