Opplev Oslo!

Oslo er en stigende stjerne på turisthimmelen, men er du svaksynt eller blind, kan mange av attraksjonene oppleves ganske utilgjengelige. Vi har her satt sammen denne listen over attraksjoner der manglende syn ikke nødvendigvis begrenser opplevelsene.

19. juli 2023

På Oslos vestkant kan du treffe på Sinnataggen. Du finner han i Vigelandsparken . Foto: Erlend Øyan.

Tekst og foto: Erlend Øyan

I hovedstaden finner du historiske bygg med røtter tilbake til middelalderen, kulturinstitusjoner og museer i verdensklasse, samt vidstrakte skogsområder nesten rett utenfor dørstokken.

Botanisk hage

Vi starter på Oslos østkant, med et besøk til den spektakulære Botanisk hage. Denne frodige hagen inneholder tusenvis av spennende planter, små vann og bekker med fossefall. En egen dufthage er anlagt spesielt for å pirre luktesansen og midt i parken ligger Tøyen hovedgård med røtter tilbake til 1600-tallet. I parkens nordlige del ligger Geologisk og Zoologisk museum. Like ved finner du det nyåpnede Klimahuset. Der kan du lære om klimaendringer og hva vi kan gjøre for å motvirke dette.

Til Botanisk hage kommer du lettest med t-bane til Tøyen. Herfra er det bare et par minutter å gå.

Tøyen hovedgård. Bildet viser hovedbygningen med hagen i forgrunnen.

Staselig: Botanisk hage er bygd opp rundt den historiske Tøyen hovedgård. Bildet viser hovedbygningen med hagen i forgrunnen. Foto: Erlend Øyan

Middelalderparken

En kjapp spasertur syd for Botanisk hage finner vi Oslos historiske fødested, Middelalderparken. I skyggen av Ekebergåsen ble byen grunnlagt for ca. 1000 år siden (år 1050 skal vi tro Snorre).

Oslo lå her frem til 1624, da byen brant ned for siste gang. Kong Christian 4. bestemte da at byen skulle flytte over Bjørvika, nærmere Akershus festnings beskyttende murer.

I dag er fortidens kirker, klostre og borger gravd frem og det er mulig å vandre i ruinene og få ett inntrykk av hvordan Oslos borgere levde i middelalderen. Det er også satt opp bronsemodeller av hvordan arkeologer trodde de mest betydningsfulle byggene har sett ut. Disse finner vi ved Mariakirkeruinene i Middelalderparken og ved Olavsklosteret i Ruinparken. Et lite tips er å være iherdig med mobilitetsstokken her. Universell utforming hadde ikke kommet særlig langt i middelalderen.

Nærmeste trikkeholdeplass er Middelalderparken.

Bronsemodell som viser modell av Mariakirken med to tårn. Foto: Erlend Øyan

Gjenskapning: I Middelalderparken er det bronsemodeller, bl.a. av hvordan Mariakirken en gang har sett ut. Bildet viser modell av Mariakirken med to tårn. Foto: Erlend Øyan

Ekebergparken

Fra Middelalderen fortsetter turen oppover. Et par stopp med trikken tar oss til Ekebergparken, et ekte kinderegg av en opplevelse!

Parken er nok mest kjent for de mangfoldige kunstverkene en finner langs skogstiene. Over 40 installasjoner og skulpturer av både moderne og klassiske kunstnere pryder parken. Det er mulig å ta på mange av verkene og opptil flere har også lydinstallasjoner som en del av uttrykket.

Ekeberg er et historisk sted. Det stod et slag mellom norske og svenske styrker her i 1567. Tyskerne anla sin krigskirkegård for falne soldater her under 2. verdenskrig. Like ved trikkeholdeplassen, Ekebergparken, finnes helleristninger som er mellom fem og syv tusen år gamle.

Vigelandsparken

På den andre kanten av byen, ved Majorstuen t-banestasjon eller Vigelandsparken buss- og trikkeholdeplass, finner vi Vigelandsparken. Den kanskje mest berømte og mest besøkte av alle byens attraksjoner.

Parken og kunsten er alle av billedhugger og skulptør Gustav Vigeland (1869-1943) og gjør parken til verdens største skulpturpark. Det monumentale park- og kunstanlegget ble anlagt fra begynnelsen av 20-tallet til slutten av 40-tallet og inneholder mer enn 200 skulpturer. Disse er utført i granitt, bronse og smijern, og strekker seg over en 850 meter lang akse. Majoriteten av verkene befinner seg på broen, ved fontenen og på Monolittplatået. Verkene er lett tilgjengelige og de aller fleste befinner seg på bakkeplan.

I Vigelandsparken/Frognerparken kan du kjenne på Sinnataggen.

Ikonisk: Intet besøk i Vigelandsparken/Frognerparken er komplett uten å ha hilst på Sinnataggen. Bildet viser statuen Sinnataggen. Foto: Erlend Øyan.

Oslo Guide Bureau tilbyr faste omvisninger i parken på onsdager i sommersesong. Oppmøte ved hovedporten kl. 18.

PS: Nasjonalmuseet tilbyr synstolkede omvisninger og de låner ut lykter for bedre lys. Teknisk museum har kjøpt inn luper og kikkerter for utlån.