Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Organisasjoner ber om forbud mot bruk av elsparkesykkel på fortau

Seks organisasjoner ber i en felles henvendelse til samferdselsministeren om at det innføres forbud mot bruk av elsparkesykkel på fortau.

22. februar 2023

En elsparkesykkel står parkert på tvers på et smalt fortau.

Arkivbilde: I dagens regelverk heter det at kjøretøyene kun skal parkeres der de ikke er til hinder eller ulempe for gående, en regel som ofte brytes.

Dette understøttes i en rapport som bygger på en nylig gjennomført undersøkelse blant Blindeforbundets og Norges Handikapforbund sine medlemmer.

Rapporten er utført av Transportøkonomisk institutt (TØI) og konkluderer med at personer med nedsatt syn eller nedsatt bevegelighet opplever elsparkesykler som problematisk for fremkommelighet og trygghetsfølelse. Dette meldte også organisasjonene inn i forbindelse med høringen i 2022, om strengere regler for bruk av små elektriske kjøretøy.

Organisasjonene anerkjenner de innstrammingene av regelverket som endelig er gjort for bruken av disse kjøretøyene, spesielt innføring av aldersgrense, promillegrense, kommunal regulering av utleievirksomhet og forsikringsplikt. Dette har helt klart bidratt til å redusere ulykker, noe som også understøttes av tall fra Oslo skadelegevakt.

Samtidig gjenstår fortsatt utfordringer. Ifølge gjeldende regler skal bruk av blant annet elsparkesykler på fortau skje på de gåendes premisser og i tilnærmet gangfart. Videre skal kjøretøyene kun parkeres der de ikke er til hinder eller ulempe for gående. Dette hjelper lite når reglene stadig brytes og i liten grad kontrolleres.

Samferdselsministeren har tidligere uttalt at han er i «tenkeboksen» når det gjelder et nasjonalt forbud mot bruk av liten motorvogn på fortau. TØI-rapporten bekrefter at det er på høy tid å komme ut av tenkeboksen.

Organisasjonene ber om et svar på om statsråden vil innføre forbud mot kjøring på fortau, og eventuelt når dette vil skje.

De seks organisasjonene som i felleskap står bak henvendelsen er Trygg Trafikk, Personskadeforbundet, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Norges Handikapforbund, Pensjonistforbundet og Norges Blindeforbund.

Her kan du laste ned og lese brevet fra ovennevnte organisasjoner.

Blindeforbundets høringsinnspill om små elektriske kjøretøy (februar 2022) kan du laste ned her.