- Øyet er som en bløtkake

Pressemelding: Nyere avansert teknologi bidrar til å oppdage øyesykdom i en tidlig fase. Specsavers har tatt i bruk nyvinningen, som gir viktig informasjon om øyets indre.

7. juli 2022

Trine Johnsen, sitter ved den OTC-maskin og smiler

Portrettbilde: Trine Johnsen, fagsjef og optiker i Specsavers. Foto: Specsavers

Norges Blindeforbund og Specsavers har et langsiktig samarbeid under mottoet sammen for bedre øyehelse.

- Tenk deg en bløtkake med fine bær på toppen, men inni vet du ikke eksakt hva kaken inneholder. Sånn er det også med øyet ditt. Men med nyere teknologi kan vi nå se netthinnens lag bakover og hva som ligger under den øverste delen av netthinnen, forklarer Trine Johnsen, fagsjef og optiker i Specsavers.

OCT (Optical Coherence Tomography) er noe av det mest avanserte utstyret innenfor moderne øyehelse og kan bidra til å oppdage øyesykdom i en tidlig fase. En undersøkelse med OCT er helt smertefri og benytter det samme prinsippet som en ultralydundersøkelse, men med lysbølger istedenfor lyd-bølger.

- OCT er en del av vår standard synsundersøkelse og vi er veldig fornøyde med å være tidlig ute med å ta denne teknologien i bruk, sier Johnsen.

Heldigvis er det mest vanlig å finne ufarlige endringer i øyet. Men for dem med sykdomstegn er det veldig viktig at dette oppdages så tidlig som mulig.

– I motsetning til en vanlig synsundersøkelse uten OCT, kan det være enklere å se tegn på øyesykdom. Mange tusen nordmenn har ulike typer øyesykdommer uten å vite om det. Ett eksempel kan være grønn stær. Mange tilfeller av uoppdaget øyesykdom oppdages første gang under rutineundersøkelse hos optiker. Derfor er jevnlige synsundersøkelser med OCT viktig, forteller Johnsen og får støtte av Dr.philos Inga-Britt Kjellevold Haugen, forskningssjef i Norges Blindeforbund:

- Vi vet at mange tilfeller av øyesykdom som blant annet grønn stær, oppdages hos optiker, og vi jobber derfor bevisst for at flest mulig skal ta jevnlige synsundersøkelser, akkurat som man går jevnlig til tannlegen, sier Kjellevold Haugen.

Hva er OCT?

I løpet av de siste årene har ny teknologi gitt helt andre muligheter til å studere det indre øyet. Ved hjelp av en OCT-skanning (Optical Coherence Tomography) får man mulighet til å se et tverrsnitt av netthinnen og studere bakre del av øyet på en helt ny måte.

Med OCT kan optikeren se hva som foregår under overflaten av netthinnen og avdekke øyesykdommer og endringer i øyet. Dette i motsetning til et ordinært netthinnebilde.

OCT bidrar til å gjøre det mulig å påvise øyesykdommer før man selv oppdager endringer i synet og dermed redusere faren for redusert synskvalitet. Optikeren har mulighet til å henvise til øyelege og lege for videre undersøkelse og behandling. Jo tidligere oppdagelse av sykdom, jo større sjanse for å redde synet og helsa.