Påskens synsvettregler

Visste du at hvis du oppholder du deg i sterk sol over lengre tid uten gode solbriller, kan øynene bli solbrente? Det kalles snøblindhet - overflatiske sår på hornhinnen etter UV-stråling.

25. mars 2024

En påskehare med gulesolbriller

Foruten snøblindhet, øker UV-stråling risikoen for kreft i øyet, samt øyesykdommer som grå stær og aldersrelatert makula degenerasjon (AMD) og pterygium (skader på hornhinnen).

Her får du våre beste råd for en synsvennlig påske. Øynene dine vil takke deg!

Påskens synsvettregler

1. Hold deg i skyggen når solen er på sitt sterkeste. Jo høyere over havet du befinner deg, desto større er risikoen for UV-relatert øyeskade.
  2. Bruk CE-merkede solbriller med full UV-beskyttelse. Dette er viktigst, ikke hvor mye brillene koster.
  3. Bruk briller som dekker godt rundt øynene. UV-stråler kan bli reflektert fra innsiden mot øynene hvis de er for åpne på sidene.
  4. Bruk solbriller selv om det er overskyet. Et tynt skylag har minimal beskyttelse på UV-stråling. Solbriller beskytter også mot vind og partikler.
  5. Dropp «solbriller» som bare har mørke glass. Solbriller uten UV-beskyttelse kan utvide pupillen, hvilket gjør at UV-stråler lettere kan skade linsen og netthinnen.
  6. Solbriller med kontrastfremmende farger gir bedre kontrast i skisporet.
  7. Lytt til erfarne øyeeksperter! Oppsøk optiker eller øyelege for profesjonell hjelp hvis du får plager eller merker endringer i synet.

tekst plakat med en påskehare med solbriller, de syv påske synvettreglene:  1.	Søk skygge i sterk sol. Høyde øker UV-risiko. 2.	Bruk CE-merkede solbriller med UV-beskyttelse. 3.	Velg briller som dekker godt rundt øynene for å unngå reflektert UV-stråling. 4.	Bruk solbriller selv på overskyede dager; de beskytter også mot vind og partikler. 5.	Unngå solbriller med mørke glass, men uten UV-beskyttelse; de kan øke UV-skade. 6.Solbriller med kontrastfremmende farger forbedrer kontrast i skisporet. 7.Ved synsendringer, søk profesjonell hjelp fra optiker eller øyelege.

Her er kortversjonen av våre synsvettregler. Kanskje du har sett dem på våre sosiale medier? Du må gjerne dele disse rådene med flere.

Norges Blindeforbund vil at færrest mulig skal bli rammet av synstap, og håper folk følger disse påske synsvettreglene.