Per Inge Bjerknes blir ny generalsekretær i Blindeforbundet

Stillingen som generalsekretær i Norges Blindeforbund ble utlyst i april/mai 2020. Det kom inn 22 søkere, hvorav åtte synshemmede. På sentralstyrets møte 24. juni ble det bestemt at Per Inge Bjerknes fra Mysen får stillingen, og med tiltredelse 1. januar 2021.

24. juni 2020

Per Inge Bjerknes blir ny generalsekretær i Blindeforbundet fra nyttår.

Per Inge Bjerknes er 41 år. Han kan vise til en meget allsidig og solid politisk og organisasjonsmessig karriere. I tidsrommet 2003-2014 var han del- og heltidspolitiker for Senterpartiet i Østfold fylkeskommune. Fra 2011-2014 var han fylkesvaraordfører. Han satt i ledelsen av samferdsel, nærings- og miljøkomiteen i åtte år. Frem til nyttår var han sjefingeniør i Statens vegvesen, og er nå spesialrådgiver i Viken fylkeskommune. Bjerknes har en mastergrad i statsvitenskap.

Født svaksynt

Per Inge og en eldre bror er begge født sterkt svaksynte og ble senere blinde, så familien kom tidlig med i Blindeforbundets arbeid. Bjerknes har vært aktiv i barne- og ungdomsarbeid blant synshemmede, men ble dratt inn i partipolitikk som ung voksen.
Etter en samlet vurdering av innlevert søknad, to intervjuer, oppgaveløsning, personlighetstest og referanser, konkluderte et enstemmig ansettelsesutvalg med at Per Inge Bjerknes utmerker seg som den beste kandidaten til generalsekretærjobben. Sentralstyret i Norges Blindeforbund sluttet seg altså til dette.

- Jeg er letta, glad og spent, sier den kommende generalsekretæren på vei fra sentralstyrets møte på Gardermoen, der han fikk mulighet til å presentere seg.

Hvorfor vil du bli generalsekretær i Blindeforbundet?

- Den viktige rollen Blindeforbundet har i samfunnet, og i livet til enkeltmennesker og deres familier, motiverer meg veldig. Jeg trives med å jobbe i skjæringspunktet mellom politikk og fag, og å bygge et felles lag med både tillitsvalgte og ansatte. Organisasjonen har oppnådd mye, men har ambisjoner om å oppnå mer fremover, og det har jeg lyst til bidra i.

Enstemmig sentralstyre

Kari Wiik, nestleder i Norges Blindeforbund har holdt i ansettelsesprosessen sammen med Hodejegerne og HR- sjef Anita Bjerknæs.

- Jeg synes vi har hatt en fin prosess i ansettelsesutvalget og jeg er veldig fornøyd med å kunne legge frem et enstemmig valg fra sentralstyret og ønsker Per Inge velkommen som generalsekretær fra 1.1.2021. Jeg håper og tror vi har funnet en kandidat som alle i organisasjonen kan støtte opp om, sier Wiik.

Forbundsleder Terje André Olsen var først blant gratulantene.

- Jeg gratulerer Per Inge med jobben, og gleder meg veldig til å samarbeide med han, sier Olsen.

Syngende general

Per Inge har en sjelden netthinnesykdom som gjør at han får gradvis redusert syn. Nå har han en synsrest på under én prosent.

- Jeg hadde mye kontakt med Blindeforbundet da jeg var politiker, og er godt kjent med hva som er gjort innen interessepolitikk, og jeg har hatt førerhund. Jeg har alltid vært en del av Blindeforbundet, selv om partipolitikken har tatt det meste av tida, sier Bjerknes.

Det er en allsidig og humørfylt generalsekretær Blindeforbundet får fra nyttår.

- Jeg er glad i å synge og spille gitar, og har underholdt i fylkeslaget i Østfold og det håper jeg å kunne gjøre mer av, ved siden av arbeidet som generalsekretær, sprudler Per Inge.

Fritida går med til å lese lydbøker, øve på punktskrift og trene. Per Inge er gift med Louis Tran Bjerknes.

Karsten Aak, som fungerer som generalsekretær, vil gå tilbake til sin stilling som assisterende generalsekretær fra nyttår.