Per Inge Bjerknes er klar: Skal styre Blindeforbundet inn i fremtiden

Nå når kalenderen viser 2021 sitter han plassert i generalsekretærstolen hos Norges Blindeforbund. Å overta en slik toppjobb er ikke for alle. De mest kvalifiserte til denne stillingen har blitt testet for både sine evner, ferdigheter og personlighet. Per Inge Bjerknes trakk det lengste strået.

3. januar 2021

Smilet sitter aldri langt inne hos Per Inge. Fra 1. januar 2021 er han generalsekretær i Norges Blindeforbund. Foto Tom-Egil Jensen

Mange er nok nysgjerrige på hvem Per Inge egentlig er. Vi kan starte med å fortelle at han kjenner Blindeforbundet godt, og har deltatt på ulike arrangementer siden han
var liten.

Den fortryllende barndommen

Som barn var han høyt og lavt og tenkte ikke over at han så dårlig. Per Inge ser tilbake på en trygg barndom med nok av boltreplass. Familien bodde på et småbruk hvor de drev kornproduksjon, og hadde hest og gris.
– Jeg ville gjøre som alle andre barn, så jeg fikk mine blåveiser og lærepenger, forteller han. Latteren sitter løst. Den er karakteristisk og smittende.

Per Inge er født med noe som kalles Senior-Løken syndrom, en sjelden diagnose hvor netthinnen og nyrene ikke funger som de skal. Han har derfor transplantert en nyre som følge av sykdommen. Fra fødselen av har han vært svaksynt, men synet har gradvis blitt dårligere. I dag er han blind.

Mysen-gutten har rukket å bli 41 år. Selv om gårdslivet bød på lek og moro utendørs er det de typiske inne-aktivitetene som fenget mest som barn, og som gjør det den dag i dag. Det ble mange timer foran datamaskinen med spill og læring i oppveksten.

Per Inge har en seks år eldre bror som også er blind, og det var to kontrastfylte brødre. Storebror var ute og snekret, sveiset og mekket bil. Per Inge derimot:
– Jeg er den typiske lesehesten. Er glad i musikk, synger og spiller gitar. Det ble naturlig å velge musikklinjen på videregående.

Per Inge sitter utendørs på en benk mellom to dører. Foto: Tom Egil Jensen.

Å finne seg selv

Ungdomsårene er tiden vi alle streber etter å finne vår plass. Slik var det også for Per Inge. Tidlig erkjente han at han var homofil. Han føler seg heldig, familien og vennene aksepterte situasjonen.
– Det var jo år som var vanskelige. Man ønsker jo ikke å skille seg ut, jeg så jo allerede dårlig. Dette å være en del av flokken.

– Man får fort katastrofetanker, men så går det jo bra likevel!

Erfaringer vi tilegner oss bygger opp under den vi er. Per Inges to «merkelapper» har lært han hvor viktig det er å bli sett som ett individ. Og dette kan vel mange kjenne seg igjen i.
– Vi skal ikke bli redusert til en funksjonshemmet eller en med en annen legning. Man må få lov til å være en person med ulike interesser, ønsker og drivkrefter. Og det er det som er målet til Blindeforbundet også. Om du har en synshemming skal du få leve et aktivt liv.

Dette vil bli en viktig rettesnor for den jobben Per Inge snart skal tre inn i.

Politisk dyr

Hvordan skal vi så skildre Per Inge? Han er en rolig og blid kar, en sånn som du nok kanskje føler du har kjent en stund. Noen vil sikkert tenke at det er et stort sprang mellom lesehesten og musikkelskeren, til det å være politikeren, ordføreren og lederen. Men det er dette som er Per Inge.

Det politiske engasjementet startet med EU-kampen i `94 og Senterungdommen. Da var han bare 15 år.

Allerede som 24-åring tok han steget inn i politikken, da han kom inn på første forsøk som fylkestingsrepresentant i Østfold. Litt overraskende havnet han i samferdsel-
næring- og miljøkomiteen. Dette førte til at Per Inge ble bergtatt av tematikken samferdsel, noe han fortsatt engasjerer seg for.
– Kollektivtransporten kan fort bli en barriere for veldig mange, ikke bare for oss som ser dårlig. Et hinder for ikke å kunne delta på det man ønsker rett og slett.

Per Inge sitter på hun på en gressplen sammen med det sorte labrador førerhunden hans Bosman.

Hund til glede og nytte: Per Inge er glad i dyr. I 2007 fikk han førerhunden Bosman som var en følgesvenn til glede og nytte i mange år.

Per Inge har vært varafylkesordfører i Østfold, han har vært leder av administrasjonsutvalget i fylkeskommunen som innebærer personalansvar for fylkeskommunens ansatte. Han har vært sentralstyremedlem i Senterpartiet, og da han søkte på jobben som generalsekretær i Blindeforbundet var han spesialrådgiver og prosjektleder i Viken fylkeskommune.

Den politiske erfaringen mener han er verdifull i rollen som generalsekretær.

– En viktig ting jeg har lært er at politikken er full av mennesker som ønsker det beste for samfunnet.

– Vi må tolke hverandre i beste mening, jeg ønsker at vi ikke bare skal være konfliktorientert, men også se hva som faktisk gjøres og honorere de som gjør noe bra
uavhengig av partifarge.

Nye takter – nye muligheter

Selv om Østfold ligger hjertet nært, blir han Osloborger når generalsekretærrollen skal fylles etter nyttår. I første omgang for seks år. Ektemannen Louis blir selvfølgelig med. For seks år siden traff de hverandre via felles kjente på Facebook, Per Inge i Norge, Louis i Vietnam.
– Jeg dro rett og slett til Vietnam og møtte han, og ble møtt med åpne armer. Vietnameserne er et gjestmildt folk og de tenker mye mindre på «merkelappene» vi eventuelt har, enn vi gjør i vesten.

Tiden flyr, og om ikke lenge er det Per Inge som skal ta fatt på oppgaven å styre Norges Blindeforbund videre inn i fremtiden.
– Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på de arbeidsoppgavene som ligger foran oss for å gjennomføre målet vårt om et likestilt samfunn, sier Per Inge optimistisk og forventningsfullt.

Musikkentusiast: Både sangen og gitaren ble ofte brukt fra barndommen av. På bildet spiller han elektrisk gitar. Foto: Privat.