Postens pakkebokser og app til besvær for synshemmede

Etter at Posten la ned postkontorene, er det post i butikk som gjelder på de fleste steder. De har overtatt de tjenestene man tidligere fikk utført på postkontorene. I tillegg har det blitt satt opp ubetjente pakkebokser ulike steder. Disse boksene er ikke tilgjengelige for alle brukere da de kun åpnes ved hjelp av en app.

12. desember 2022

Bilde av pakkeboksene ved Jar T-banestasjon, tilsammen 68 luker. Innfelt bilde av Sverre Fuglerud i høyre hjørne.

Pakkeboksene ved Jar T-banestasjon i Bærum er plassert ute på et gruslagt område der folk naturlig ikke ferdes.

- En del nordmenn har fortsatt ikke smarttelefon. For noen av oss kan det også være utfordrende å bruke appen. Så skal vi finne riktig boks når den åpner seg, noe som er utfordrende i seg selv på et sted med høyt støynivå. Det er sikkert en fin ordning når du kan kjøre dit hvor disse pakkeboksene står, trykke på appen i telefonen og finne den riktige boksen som åpnes med den, sier Sverre Fuglerud, seksjonsleder for samfunnskontakt i Norges Blindeforbund.

Hvor i huleste er boksen?

Ved Jar T-banestasjon i Bærum kommune er Postens pakkebokser plassert på en gruset plass i ytterkant av stasjonsområdet. Synshemmede som tar seg fram til pakkeboksene til fots, vil ikke ha noen håndfaste orienteringspunkter mellom der fortau slutter på stasjonens parkeringsplasser, til der boksene er plassert. Avstanden er ca. 55 meter i luftlinje. I tillegg er det manglende belysning på stedet.

Boksene har luker og er i flere høyder og det kan være vanskelig å finne ut hvilken av de 68 lukene pakken ligger i, når du ikke ser. Stor trafikk på fylkesveien like bak boksene, vil også gjøre det utfordrende å høre hvilken luke som åpner seg. Boksene er også umulig å bruke for en som sitter i rullestol, hvis man er så uheldig å få en boks som er plassert høyt eller for lavt.

Mange vil slite med å finne frem til området der boksene er siden dette er et sted man ikke ellers ferdes på.

Posten Norge sier at dette er en midlertidig utplassering, men en midlertidig løsning må også kunne fungere for alle.

Selvbetjente pakkebokser må være plassert der folk ferdes

Noen bokser er plassert ved butikker man ofte bruker, mens andre kan stå i tilknytning til en parkeringsplass. Dette systemet er selvbetjent, så det er ingen å spørre.

- Man kan selvsagt velge å få pakken levert hjemme på døren når man bestiller varen, men det koster penger. Selv om appen for så vidt funker er den vrien å bruke for synshemmede, så man ender som oftest med å bestille hjemlevering, forteller Sverre Fuglerud videre.

- Vi har hatt en dialog med Posten på dette, og de har vært veldig tydelig i tilbakemeldingene på at dette skal settes opp på steder som er lett tilgjengelig, altså ingen forringelse i forhold til det å hente i post i butikk. Vi opplever at dette ikke stemmer med virkeligheten. I tillegg er det dette med personlig service. Hvor henvender du deg når du lurer på om boksen «din» er åpen fordi du ikke har hørt noen lyd fra den? spør Fuglerud. - Vi ender opp med en løsning som er dyrere for oss enn for andre som kan hente selv i pakkeboksene.

Her må Posten komme opp med en alternativ løsning med pakker levert hjem uten ekstra kostnad. I dag må det betales ekstra om pakker skal leveres hjem og ikke i pakkeboksen. Posten har tidligere kommunisert at disse boksene skal plasseres på steder der man normalt ferdes, som ved et kjøpesenter.

- For mange er det utfordrende at de ikke er hjemme når pakken leveres på døren, da er denne ordningen grei ved at pakken kan hentes når det passer deg. Lite administrasjon ved at alle pakkene kjøres til ett sted, og det er sikkert ressurssparende, sier Sverre Fuglerud, seksjonsleder for samfunnskontakt i Norges Blindeforbund, sier Sverre Fuglerud.

Norges Blindeforbund frykter at selvbetjente pakkebokser på grunn av kostnaden vil bli normalen i fremtiden, og vil på det sterkeste advare mot dette. Pakkebokser må kunne brukes av alle, også funksjonshemmede, og da må det finnes gode løsninger som ikke stenger ute enkelte brukergrupper.

Dette sier UU-tilsynet om universell tilgjengelighet:

«Hensikten med selvbetjeningsautomater er at de som bruker den skal få utført tjenesten raskt og effektivt, uten assistanse. Universell utforming skal sikre at ingen stenges ute fra å bruke løsningene. Dessuten er det en gevinst for virksomhetene når flere kan bruke tjenestene selv.»