Punktskriftdagen: Punkt-poesi i klasserom landet over

Nå kan elever over hele landet få lese diktene til lyriker Victoria Dalsberget i punktskrift.

4. januar 2024

Portrettbilde av Victoria Dalsberget. Hun har langt mørkt hår og lys høyhalset genser. Foto: Eigil Korsager

Victoria Dalsberget (27) har skrevet små dikt du kan finne i skolepakken, skrevet i punktskrift. Foto: Eigil Korsager.

Tekst: Thea Bårdsdatter Foslie Foto: Eigil Korsager

I forbindelse med Punktskriftdagen, 4. januar, tilbyr Norges Blindeforbund alle landets skoler å bestille en punktskrift-skolepakke. Dette er andre året skolepakken tilbys norske skoler. Nytt for året er at poeten Victoria Dalsberget sine dikt er inkludert.

– Jeg er veldig stolt og ydmyk over at diktene mine blir brukt i en så viktig jobb. Jeg tror at å øke barns bevissthet rundt punktskrift er en del av en større innsats for å skape et mer inkluderende samfunn. Å la seende barn blir kjent med punktskrift gjennom dikt, kan forhåpentligvis bidra til å skape positive og personlige assosiasjoner til punktskriften, sier Dalsberget.

Dalsberget, som har gitt ut diktsamlingene «Du er nok» (2021) og «Du og jeg» (2022), står bak den svært populære dikt-instagramkontoen @enkel_poesi, som har over 68 000 følgere. Hun bestilte selv skolepakken i fjor, da hun jobbet på Langeland skole.

– Elevene våre elsket opplegget. Mange opplevde mestringsfølelse. Så godt som alle elevene, med sine ulike behov og forutsetninger, hadde en skikkelig god opplevelse denne timen. De satt en klokketime i strekk og arbeidet med dette viktige opplegget. Etter hvert laget de egne tekster ved å dytte «punkter» med passerspissen i litt tykkere tegneark, forteller hun om sin opplevelse med skolepakken.

Vi har fått lov å dele litt av Victorias poesi:

jeg har aldri løpt så fort
som da jeg trengte
å bli tatt igjen
jeg har aldri vært så stille
som da jeg trengte
å snakke

@enkel_poesi
victoria dalsberget

Glade for å ha henne med på laget

Blindeforbundets skolepakke består av en plakat av punktalfabetet, taktile punktalfabet man både kan lese med øynene og med fingrene, et informasjonsbrev om punktskrift og oppgavekort skrevet i punktskrift med fasit.

– Jeg er veldig glad for at vi får bruke noen av diktene til Dalsberget i skolepakken. Jeg har lest begge diktsamlingene hennes og synes diktene er veldig gode og gir gode råd og optimisme i de utfordringene mange barn og unge opplever. Når barna har skjønt punktskriften er det utrolig flott at de kan lese hennes oppmuntrende dikt, sier Sverre Fuglerud, seksjonsleder samfunnskontakt i Norges Blindeforbund.

I fjor ble hele 450 skolepakker bestilt av skoler rundt om i landet og Fuglerud håper at enda flere skoler vil bestille pakken i år og i årene som kommer.

– Mange skoler har gitt veldig positive tilbakemeldinger. Nå håper vi minst like mange skolepakker blir bestilt i år. Det er viktig at barn blir kjent med hva punktskrift er, så de forstår hvordan blinde og sterkt svaksynte leser, sier Fuglerud.

Ønsker du å bestille pakken?

Send postadresse og navn på mottaker på e-post til: trykkeriet@blindeforbundet.no
Vi sender skolepakken om punktskrift/braille til din klasse helt gratis!