Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Regjeringen vil inkorporere CRPD i norsk lov

- Personer med funksjonsnedsettelse er en gruppe som utsettes for diskriminering på mange områder i livet, og som har behov for et sterkt og godt rettslig vern. Jeg er derfor glad for at vi nå går videre i arbeidet med å innlemme CRPD i norsk lov, sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

5. oktober 2022

Fra venstre: Ingrid Thunem, styreleder i Unge funksjonshemmede, Lilly Ann Elvestad, generalsekretær i FFO, Eva Buschmann, styreleder i FFO, Anette Trettebergstuen, kultur- og likestillingsminister, Tom Tvedt, forbundsleder Norsk forbund for utviklingshemmede – NFU. På skjerm i bakgrunnen: Tove Linnea Brandvik, styreleder i Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO)

Regjeringen vil inkorporere FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i norsk lov. Det innebærer at konvensjonen vil gjelde direkte som norsk lov, og det blir innhentet en juridisk ekspertvurdering for å ta stilling til hvordan inkorporeringen bør skje. Ekspertvurderingen skal gi regjeringen anbefaling om hvordan konvensjonen bør innlemmes, og skal særskilt vurdere inkorporering i menneskerettsloven.

- Alle i landet vårt skal ha like rettigheter og muligheter til å leve et fritt og godt liv, sa kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen da hun i dag møtte funksjonshemmedes organisasjoner.

- Vi vet at personer med funksjonsnedsettelser har utfordringer med å gjennomføre utdanning, noen faller utafor arbeidslivet, og noen møter hindringer for deltakelse i kultur- og idrettsliv. Altfor mange blir også utsatt for mobbing og trakassering. Dette rammer enkeltpersoner, men er også et demokratisk problem og en stor utfordring for hele samfunnet. Nå får vi på plass de nødvendige rettslige vurderingene, og jeg ser fram til å få anbefalingene på mitt bord. Mennesker med funksjonsnedsettelser skal ha de samme muligheter som alle andre til å delta i samfunnslivet – på like vilkår og uten diskriminerende barrierer, sier Trettebergstuen.

Leder i Norges Blindeforbund Terje Andre Olsen er glad:
- Dette har vi ventet på lenge! Det er bra at det startes med lovarbeidet. Vi håper at de får dette inn i menneskerettighetsloven der de øvrige menneskerettighetene er, sier Olsen.

Vurderingen og anbefalingene skal leveres snarest mulig, og senest innen utgangen av 2023.

Norge sluttet seg til CRPD i 2013. Det ble ansett nødvendig med endringer i vergemålslovgivningen og diskrimineringsombudsloven, men ellers ble CRPD gjennomført ved konstatering av at norsk rett allerede var i overenstemmelse med konvensjonen.

Vu