Reverserer kuttet i barnebrille-støtten

Etter flere uker med forhandlinger, ble Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti på tampen av november enige om neste års statsbudsjett. Her er det mange gode nyheter for Blindeforbundet, men vi er ikke helt i mål med noen av våre viktigste saker.

8. desember 2021

Fra venstre; Nestleder i SV Kirsti Bergstø, SV-leder Audun Lysbakken, og forbundsleder Terje André Olsen. På bordet mellom den står det en kake med portrett av et barn med briller på.

Takket med kake: Vi ville takke SV-leder Audun Lysbakken, nestleder Kirsti Bergstø og resten av Sosialistisk Venstreparti for at de sikret mer penger til barnebrille-støtten i budsjettforhandlingene med regjeringen

Solberg-regjeringen gjorde i sin tid massive kutt i støtten til barnebriller, som førte til at mange familier ikke lenger får dekket brilleutgiftene til barna sine. Hovedregelen er at familier kun få støtte til briller dersom det er til behandlingsøyemed.

Før forhandlingene med SV, valgte regjeringen i sitt budsjett å ikke legge inn mer penger til barnebrille-ordningen. Finansministeren Trygve Slagsvold Vedum sa til media at grunnen til dette er at det trengs mer tid for å finne en løsning som er mer permanent og det rakk ikke regjeringen å få til under de to ukene Ap og Sp arbeidet med budsjettet.

Men etter forhandlingene med SV har regjeringen snudd. Det er nå bestemt å bevilge 220 millioner kroner til å gjeninnføre ordningen med brillestøtte for barn slik den var før Solberg-regjeringens kuttet i ordningen. Hvordan dette blir i praksis, vet vi fortsatt ikke.
– Det er tydelig at SV har tatt på alvor de mange stemmene som har sagt at dette er viktig. Dette er en gladnyhet for oss, sier forbundsleder Terje André Olsen i Blindeforbundet.

Vi i Blindeforbundet jobber videre for å sikre at alle barn som trenger briller, får det dekket av staten.