Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Stolt vinner av Punktskriftprisen

I dag ble Otto Prytz (80) tildelt Norges første punktskriftpris.

8. januar 2024

Fra venstre: Otto Prytz med diplom og blomster, statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet, Erlend K. Hanstveit med et kunstverk av kunstneren Kerstin Skar.

– Jeg ventet meg ikke den prisen, men det er hyggelig å få den, uttalte en blid prisvinner under utdelingen som foregikk i Norges Blindeforbunds lokaler i Sporveisgata i Oslo.
Prytz lærte seg punktskrift, også kjent som blindeskrift, allerede før han begynte på skolen og har siden vært en pådriver for bruk og standardisering av norsk punktskrift. Han mottok et taktilt kunstverk av kunstneren Kerstin Skar under utdelingen.

– Jeg synes det er stas å være den første som får den prisen som Norges Blindeforbund har opprettet, men jeg har jo mange skuldre å stå på, sier Prytz som også presiserer hvor viktig punktskriften har vært for han.

– Det er ikke jeg som har gjort mye for punktskriften, det er punktskriften som har gjort mye for meg, vektlegger den tidligere amanuensisen i spansk ved Universitetet i Oslo.

– En nøkkel til deltaking

Prisen ble delt ut av statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet, Erlend K. Hanstveit (AP).

– Å utjevne forskjeller slik at alle kan delta fritt og på likefot, er fundamentet for regjeringen sin likestillingspolitikk. Det er grunnsteinen i kulturpolitikken. For mange blinde og svaksynte er punktskriften en nøkkel til deltaking, til å bruke ytringsfriheten sin, til å leve selvstendige liv. Derfor er den nyopprettede Punktskriftprisen viktig, uttalte Hanstveit under prisutdelingen.

– Prisen skaper oppmerksomhet om punktskriften og de gode kreftene som arbeider med å fremme og utvikle punktskrift. Jeg er glad for å kunne bidra til oppmerksomhet om prisen, og for å kunne hedre den første prisvinneren.

Ønsker å løfte punktskriften

– Det var mange gode kandidater i år, og Otto Prytz fra Oslo er en veldig verdig vinner. Han har gjort mye for bruk av punktskrift både i Norge og internasjonalt. Han har ledet Offentlig utvalg for punktskrift i 25 år og han har også vært viktig for bruk av punktskrift i samisk, sier seksjonsleder samfunnskontakt i Norges Blindeforbund Sverre Fuglerud.
Fuglerud, som har sittet i komiteen som valgte ut årets prisvinner, er selv punktskriftbruker og er tydelig på hvorfor vi trenger Punktskriftprisen.

– Dette er første gangen Blindeforbundet deler ut en slik pris, men det vil bli en årlig tradisjon for å øke fokuset på punktskrift og bidra til mer tilgang til og bedre utbredelse av dette verktøyet som er så viktig for mange av oss, sier Fuglerud.

Om vinneren

Prytz var leder for Offentlig utvalg for punktskrift (OUP) fra det ble opprettet i 1995 og frem til 2016. Han laget det første utkastet til samisk alfabet på punktskrift. Hans punktkombinasjoner for de samiske bokstavene ble senere vedtatt som standard av Samisk språkråd. Da datamaskinene kom trengte han også en tegntabell for 8-punkts punktskrift. Denne var grunnlaget da OUP utviklet og laget en norsk 8-punktstandard.
Som leder av OUP ledet han og var pådriver for utvikling av flere standarder i norsk punktskrift. Viktigst er kanskje Håndbok i litterær punktskrift og Veileder for oppsett av punktskrift på papir.
Otto har vært medlem i Norges Blindeforbunds punktskriftutvalg. Han har også deltatt i internasjonalt standardiseringsarbeid gjennom World Braille Council.

Hyllet prisvineren: Bak fra venstre: Walter Frøyen (Statped), Øyvind Eng (NLB), Sverre Fuglerud (Blindeforbundet) og Arild Hagen (Blindeforbundet). Foran fra venstre: Nina Tveter (Off. utvalg for punktskrift), prisvinneren Otto Prytz, Per Inge Bjerknes (Blindefuorbundet) og Kari Anita Brendskag (Statped).

Øvrige nominerte til prisen:

• Arild Øyan
  • Karoline Storelv Hansen
  • Nan Snarheim
  • Eikholt ressurssenter for døvblinde v/Kari Fretheim
  • Norges Blindeforbunds Trykkeri
  • Foreldre Til Blinde Barn (FTBB)