Tester ut parkeringsstativer for elsparkesykler

Torsdag 25. juni plasserte Voi ut 12 parkeringsstativer for elsparkesykler i Oslo, de fleste av dem i bydel St. Hanshaugen

26. juni 2020

Tre av stativene står i området rundt Torggata bad. F.v.: Katrine Karslen fra Transportøkonomisk institutt, Silje Maurøy Wennevold fra Bydel St.Hanshaugen. T.h.: Terje André Olsen, Forbundsleder i Norges Blindeforbund, Christina Moe Gjerde fra Voi

– Dette er en stor dag ikke bare for Voi, men for alle involverte i dette pilotprosjektet som vi nå holder på med, sier sjef i Voi, Christina Moe Gjerde. Voi er en av de største elsparkesykkel-selskapene i Oslo.

Bymiljøetaten har enda ikke kommet med en løsning for å regulere elsparkesyklene i Oslo. Da tok Voi initativ til dette prosjektet.

– Jeg tror Bymiljøetaten vil det samme som oss, nemlig å finne gode løsninger på parkering. Så har det tatt litt mer tid enn det vi skulle ønske. Det er derfor vi nå kjører en pilot i to måneder. Så ser vi hva effekten av det vil bli. Vi trenger å samarbeide med Bymiljøetaten for å finne gode permanente løsninger, sier Christina.

Samarbeid

Parkeringsstativene er et prøve- og forskningsprosjekt mellom Voi, Bydel St. Hanshaugen og Transportøkonomisk institutt (TØI). Blindeforbundet har også fått kommet med sine innspill. Forskningsprosjektet hos TØI er finansiert av Statens vegvesen, Viken fylkeskommune, Trondheim kommune og TØI selv.

Voi har betalt for stativene og leier arealer av Bydel St. Hanshaugen. Men Voi er klar på at stativene kan brukes av alle, uavhengig om man kjører rundt med eksempelvis Lime, Tier eller Bolt sine elsparkesykler.

Forbundsleder i Blindeforbundet, Terje André Olsen, roser initiativet med parkeringsstativ.

– Dette tiltaket er et steg i riktig retning for å løse problemene med elsparkesyklene. Men vi trenger ytterligere reguleringer fra kommunen sin side, slik at vi alle kan ferdes trygt langs Oslos gater.

– Spennende prosjekt

Silje Mauroy Wennevold i Bydel St. Hanshaugen forteller at de har fått flere klager om henslengte elsparkesykler, deriblant fra Blindeforbundet. Hun er derfor glad for at pilotprosjektet er i gang og håper det blir positivt mottatt av innbyggerne.

– Vi synes pilotprosjektet er kjempespennende. Det er veldig gøy at vi får det til. Så er vi veldig spent på TØIs målinger. Denne piloten vil bidra til å gi mer kunnskap om brukernes adferd når det gjelder parkering av elsparkesykler.

Som forvalter av den kommunale grunnen der stativene er plassert, har det vært viktig for bydelen at parkeringsstativene er plassert slik at fotgjengere kan gå trygt forbi og at de ikke skal være til hinder for fri ferdsel.

Skal forskes på

TØI skal de neste to månedene forske på hvordan disse frivillige stativene påvirker parkeringsadferden til brukerne av elsparkesyklene.

– Det vi først og fremst har lyst å se er hvordan disse frivillige stativene påvirker parkeringsadferden. Blir de tatt i bruk av mange? Blir det færre sykler som ligger slengt rundt omkring? Dette ser vi gjennom kamera som vi har satt opp med veldig lav oppløsning, hvor vi filmer før og etter, forteller juniorforsker ved TØI, Katrine Karlsen.

I tillegg har TØI en spørreundersøkelse ute i gatene, der de spør både brukere og andre om deres opplevelse og bruken av elsparkesykler i Oslo. Trolig vil TØI komme med noen foreløpige resultater av pilotprosjektet i løpet av sommeren/høsten. Selve rapporten blir publisert på slutten av året.

Les også om saken i Aftenposten her

Stativ med elsparkesykler. Denne står plassert på Torggata.