Ti appanbefalinger for 2024

Tidligere sa vi gjerne at nordmenn var født med ski på beina. I dag er det kanskje riktigere å si at vi er født med en smarttelefon i hånden. På samme måte som vi lurte på hva vi skulle smøre skiene med, kan vi nå spørre oss: hvilke apper bør vi ha?

27. februar 2024

Yngve sitter med en mobiltelefon i hånden.

Yngve Stiansen har satt sammen en liste med apper han mener synshemmede bør ha på smarttelefonen sin.

Tekst: Yngve Stiansen | Foto: Mairi Macdonald

- Jeg har vandret inn i appjungelen, og satt sammen en liste som består av de ti apper jeg mener bør finnes på smarttelefonen til alle synshemmede personer i 2024. Alle appene finnes både for iOS og Android, med unntak av appen på andre plass som kun finnes for iOS-enheter. Listen er subjektiv, men jeg har forsøkt å være så nøytral som mulig, for å kunne gjøre de fleste til lags.

Hør intervju med Yngve Stiansen på Radio Z Podkast (13. februar 2024)

10. plass: Yr

Lys ble sirkel med navnet YR inniHer finner vi appen Yr som er utviklet av NRK og Meteorologisk institutt. Appen bør være allemannseie i værlandet Norge, og det er denne appen. Her er det tatt gode universelle utformingshensyn, og enten du er blind eller svaksynt bør appen som forteller deg alt om været nå og i dagene som kommer, være installert på din smarttelefon.

9. plass: ChatGPT

ChatGPT har fått mye fokus de siste månedene. Dette er en app som bruker kunstig intelligens for å gi deg informasjon om det meste. Dersom du søker etter ChatGPT i appbutikken vil du garantert få mange treff, men det er viktig at du laster ned appen som er utviklet av Open AI. Det er den originale appen som fungerer best. Den eneste grunnen til at denne appen ikke havner høyere på lista er fordi den kunne vært bedre universelt utformet. Om du er ny på smarttelefonen, tror jeg du vil slite litt med denne, men om du er mer erfaren, føler jeg meg sikker på at du finner ut hvordan appen skal brukes. Spesielt vil jeg anbefale funksjonen, Voice mode, hvor du kan snakke med Chat GPT, istedenfor å skrive spørsmålene dine.

8. plass: WhatsApp

Grønn snakkeboble med et hvitt telefonrørHer finner vi appen WhatsApp Messenger. Appen er utviklet av Meta, det samme selskapet som står bak Facebook. Jeg opplever at appen er god å bruke for personer med synshemminger. Her kan du sende tekstmeldinger, lydmeldinger, videomeldinger og bilder. Du kan både sende til enkeltpersoner og grupper.

7. plass: NRK Radio

Det er appen NRK Radio som havner her. Kanskje er jeg litt inhabil siden jeg selv jobber i NRK, men jeg opplever at både denne appen, og de andre appene fra NRK er godt tilgjengelige for synshemmede. NRK Radio gir deg muligheten til å strømme alle de 13 radiokanalene fra NRK, i tillegg til at du også finner hele podkasttilbudet til NRK, samt at du kan dykke ned i det enormt store radioarkivet som kan ta deg mange tiår tilbake i tid.

6. plass: YouTube

Youtube logo En rød tv-skjerm med et play-synbol inniYouTube er den neste appen på lista. Her finner du et ubegripelig stort video- og lydinnhold. Appen er universelt utformet, men det er mange menyer og innstillinger, så du må regne med å rote deg litt bort noen ganger før du er kjent med appen. Det du ikke finner her, har du heller ikke bruk for.

5. plass: Oda

Norges største matbutikk på nett heter Oda. Denne appen har vært til god hjelp for mange blinde og svaksynte. Istedenfor å gå på butikken, kan du lett legge de varene du vil kjøpe i den virtuelle handrekurven, betale med kort eller Vipps, og få matvarene levert på døra når du ønsker. Tilbudet er tilgjengelig i store deler av øst- og sør-Norge.

4. plass: Lydhør

Logen til Lydhør. en grønn firkant med et par hvite hodetelefoner iVi kommer ikke unna den digitale lydbokavspilleren til Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek, Lydhør. Appen er selvsagt helt brukervennlig for synshemmede, og gir deg tilgang til en lang rekke med lydbøker og ebøker for barn, ungdom og voksne. Her finner du både faglitteratur og skjønnlitteratur.

3. plass: Vipps

Logoen til Vipps navnet Vipps i oransje bokstaver, i en i navnet ser ut som et smiletegn Bronsemedaljen går til Vipps. Appen som til og med har skapt et eget verb de siste årene. Appen brukes for å sende eller motta penger fra privatpersoner eller bedrifter. For mange synshemmede er denne appen like viktig som den fysiske gamle lommeboka.

2. plass: Seeing AI

Logoen til Seeing AI er en mørk grønn firkant med en grafisk figur som skal forestille et øye, i hvitt.Det er Microsoft som står bak appen Seeing AI. Dette er en app som spesielt er utviklet for svaksynte og blinde, og gir deg en lang rekke funksjoner i en app. Det handler både om å lese korte tekster i sanntid, skanne dokumenter, gjennkjenne farger, beskrive mennesker, samt mye mer.

1. plass: Be My Eyes

Logoen til Be my eyes - en sirkel som ståler blå strålerGullmedaljen går i år til Be My Eyes. Appen som er laget for synshemmede ble lansert i 2015, men har stadig utviklet seg. Hovedfunksjonen er at du som synshemmet kan få hjelp til hva du vil fra en seende person gjennom kameraet på smarttelefonen. Du kan også få spesialisert hjelp ved å kontakte store bedrifter som blant annet Google og Microsoft. I løpet av de siste månedene har også funksjonen, Be My AI, blitt lagt til. Det betyr at kunstig intelligens kan beskrive bilder du tar med telefonen, og du kan komme med oppfølgingsspørsmål for å finne konkrete detaljer i bildet du trenger hjelp til å finne.