Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Til deg som hører radio på Google-høyttaler

Fra 10. januar kan du dessverre ikke be Google-høyttaleren din om å spille stasjoner fra NRK eller P4.

3. januar 2024

I møte med NRK, fra venstre: Stian Innerdal - nestleder i interessepolitisk avdeling i Blindeforbundet, Kristoffer Lium - digital tilgjengelighets ekspert i NRK, Cathinka Rondan Radiosjef i NRK, Marit Holmkvist Fenne kommunikasjonsrådgiver i NRK, Sverre Fuglerud – seksjonssjef i Norges Blindeforbund og Marit Rossnes- produktutviklingssjef i NRK.

Vi var i møte med NRK rett før juleferien for å formidle hvilke problemer dette skaper for svaksynte og blinde som bruker høyttaleren som sitt radioapparat. Vi har hatt nytt møte første uka i januar hvor vi har kommet fram til alternative løsninger som gjør at alle skal kunne høre radio også fremover.

Er du en av dem som mister radiotilbudet ditt når du ikke kan lytte via Google-høyttaleren din? Kontakt NRK på 23 04 70 00 for veiledning i alternative løsninger og tilbud! De har beredskap for å gi best mulig service til svaksynte og blinde i denne saken. NRK har også en egen tilgjengelighetsekspert som selv er synshemmet, og som kan gi råd.

Vi vil også sende ut en sms til medlemmene våre med informasjon.

I denne artikkelen på NRKs nettsider, kan du lese mer om hvorfor denne situasjonen har oppstått.