- Ulik virkelighetsoppfatning

- Statped har redusert tilbudet over flere år. Vi har helt ulik oppfatning om Statpeds hjelp til kommunene, sier foreldreutvalgets leder Grete Bæverfjord. Direktør Annemarie Bechmann Hansen sier derimot at tilbud til synshemmede har blitt skjermet.

24. januar 2023

Foreldreutvalgets leder Grete Bæverfjord og direktør i Statped, Annemarie Bechmann Hansen møttes på Foreldrekurs på Hurdal i november 2022.

Tekst og foto: Anne Sande

Hør hele intervjuet på Radio Z

Statped er midt i en omstilling, hvor de hittil har spart inn 85 millioner og skal ytterligere kutte 75 millioner i tiden som kommer.

Endringene i Statpeds mandat er en konsekvens av Meld. St. 6 (2019–2020). Statped får redusert sin bevilgning med 150–200 millioner over en femårsperiode. Ressurser overføres til kompetanseløftet som skal styrke kommunens kompetanse (kilde: Statpeds nettside).

Syn skjermet

- Så langt har vi klart i veldig stor grad å skjerme tilbudet til synshemmede. Vi vil gjøre alt vi kan for å levere så gode tjenester som mulig og løse våre oppgaver. Syn er blant våre mest prioriterte områder, men vi er nødt til å se om vi kan løse oppgavene våre på litt andre måter, og vi må kanskje prioritere litt hardere i årene fremover, sier Statped-direktør Annemarie Bechmann Hansen.
- Vi lever i forskjellige virkeligheter, føler jeg. De som sitter i ledelsen i Statped og vi som er foreldre til blinde og svaksynte barn. Jeg har vært med Statped som mamma i mange år og det er ikke noen tvil om at det aktive tilbudet til elevene har gått nedover og nedover, sier Grete Bæverfjord, leder i Blindeforbundets foreldreutvalg.

Anne-Lise Solstad er avdelingsleder Statped.

Avdelingsleder i Statped, Anne Lise Solstad, sier at eneste endringen for synsfeltet, er at Statped ikke har hatt elevkurs siden 2020.
- I perioden det ikke har vært gjennomført kurs har Statped forsterket innsatsen med å videreutvikle digitale læringsressurser rettet mot foreldre, skoler, barnehager og PPT. Statped har også forsterket rådgivningen ute, knyttet til utfordringer med utstrakt bruk av digitale læremidler, nye læreplaner og metodefrihet, sier hun.
- Vi står midt i en omstilling og spørsmålet blir i hvilken grad Statped klarer å understøtte behovet kommunene har, og at man lykkes med å bygge opp mer kompetanse lokalt på synsområdet. Statped syn vil prioritere rådgiving til kommunene i individbaserte tjenester.

Stor avstand

Grete Bæverfjord har hørt om begrensede ressurser, kutt og sammenslåing i mange år.
- Jeg er litt lei av å høre dette. Det tar så lang tid og det er så stor avstand mellom synskompetansen og den enkelte eleven, sier Bæverfjord.
Hun viser også til at Statpeds målgruppe ikke er barnet direkte, men kommuner og fylker, og at avstanden derfor blir stor, fra de som har synspedagogisk kompetanse, til dem tilbudet faktisk er for.

Temaet ble diskutert på foreldrekurs på Hurdal i november i fjor. I panelsamtalen tok Bæverfjord også opp hvor viktig det er med kurs som forbereder elevene på overgangen mellom skoler og da spesielt fra videregående til voksenlivet og høyere utdanning. Hun brukte sterke ord for å beskrive det hun mener skjer når elevene ikke lenger får denne hjelpen.

- Det er en katastrofe mener jeg, fordi da skal ungdommene lære seg å bli selvstendige, og våre elever trenger spesialtilpassa opplegg, men nå har det ikke vært slike kurs på lenge. De som går ut av videregående nå er svake på ting som er veldig viktig for en blind eller svaksynt elev å kunne. Konkret nevner hun studieteknikk og ADL (dagliglivets aktiviteter), som eksempel.

Kommuners ansvar

Kommunene har ansvar for at læremidler som blir kjøpt inn sikrer alle elevers rett til opplæring.
Noen mener at det trengs en nasjonal godkjenningsordning av læremidler, som kan hindre innkjøp av læremidler med manglende universell utforing.

- Vi har foreslått at Statped, som en midlertid ordning, kan gå inn og ta en rolle, ikke med godkjenning, men å bruke vår kompetanse og bidra til å teste ut læremidler. Det kan være en form for testsystem av læremidler og læringsressurser, før kommuner bestiller inn. Dette som en midlertidig løsning, mens man venter på at godkjenningsordning blir vurdert, sier direktør i Statped, Annemarie Bechmann Hansen.

Grete Bæverfjord ønsker et sterkt Statped også i framtida, som bistår kommunene når det trengs.
- Vi tror det er urealistisk at den enkelte kommune skal kunne bygge opp kompetanse fort nok, for å ta vare på læringsutbytte til den enkelte synshemmede elev. Vi trenger oppegående folk i kommunene, men vi trenger også at de bruker Statped aktivt og at det finnes et Statped som stiller opp når de skal, sier hun.