Uttalelse om synshemmede og BPA

Under Norges Blindeforbunds landsstyremøte 18.-20. november 2022, ble følgende uttalelse vedtatt:

22. november 2022

Assistenten Julie Konstanse Gjertsen og Unni Fauskrud fra Oslo i butikken. De smiler og assistenten holder er flaske i hånden foran Unni.

Sammen med assistenten Julie Konstanse Gjertsen kan Unni Fauskrud løse dagligvareinnkjøpene på en enklere måte. Foto Line Lyngstadaas

En som fikk et nytt liv med brukerstyrt personlig assistent (BPA) er Unni Fauskrud. Hun har medfødt grønn stær og som 12-åring ble hun blind som følge av dette.

- Livet som blind er upraktisk, men når du får et løft av selvstendighet som en slik ordning bidrar til, blir hverdagen lettere og det virker positivt på psyken, sier Unni.

Uttalelse

Norges Blindeforbunds Landsstyre samlet på Hurdal syn- og mestringssenter 18.-20. november 2022, understreker viktigheten av å utvikle BPA (brukerstyrt personlig assistanse) til et reelt likestillingsverktøy som også dekker behovene til svaksynte og blinde. Dette innebærer blant annet å sikre retten til BPA fra første time, og ikke som i dag der synshemmede får avslag fordi behovet for antall timer er for lavt. Rettigheten må omfatte alle uavhengig av alder, og ikke hindre likestilling og et aktivt liv for personer over 67 år. Hva du kan bruke assistenten til må utvides, og egenandelen må fjernes.

Norges Blindeforbunds Landsstyre er utålmodig og forventer at regjeringen snarlig følger opp BPA-utvalgets rapport. Det er snart et halvt år siden høringsfristen.

Vi lever våre liv nå - livet kan ikke settes på vent!