Vellykket åpning av førerhund- og servicehundanlegget i Ås

I går ble det nye førerhund- og servicehundanlegget i Ås offisielt åpnet av Prinsesse Märtha Louise.

8. september 2022

til venstre Anne Tveten med sin lyse labrador førerhund, holder båndet som Prinsessen klippet over. Prinsessen til høyre

Anne Tveten med sin lyse labrador førerhund, holder båndet som Prinsessen klippet over og erklærte skolen for åpnet. Foto: Morten Bendiksen)

- Det er en stor glede å være vitne til den friheten og selvstendigheten som samspillet med dyr gjør. Og det er på så mange nivåer, som vennskap, i hverdagen, til stor hjelp for mange mennesker. Dyr er fantastiske, sa Prinsessen før hun høytidelig klippet snoren og erklærte anlegget for åpnet.

Førerhundbruker Anne Tveten med førerhunden Romeo og Maren Huseby med servicehunden Elfie var for anledningen snorholdere for Prinsessen. Unn Tone Forfang Jensen med førerhunden Zita overrakte blomster.

I porten ble Prinsessen tatt imot og ønsket velkommen av forbundsleder i Blindeforbundet Terje André Olsen og assisterende generalsekretær i Blindeforbundet/styreleder Hundeskolen Veiviseren Karsten Aak. Daglig leder Veiviseren Neal Wallis ledet omvisningen på anlegget. Ordfører Ola Nordal og ass. statsforvalter Ingvild Aleksandersen var også tilstede under arrangementet.

– Hundeskolen passer godt inn i Ås, vi har sterke forskningsmiljøer på NMBU innen veterinærfag og dyreadferd, og jeg håper dere kan samarbeide med forskere og studenter på NMBU slik at vi får gjensidig nytte av hverandres arbeid. Lykke til, gratulerer med dagen og velkommen til Ås! sa ordfører Ola Nordal, Ås kommune.

Servicehundtrener Silje Westgaard til venstre, Prinsessen i rullestol til høyre

Inne på hundeskolen fikk Prinsessen prøve å sitte i rullestol der hun fikk hjelp av den kommende servicehunden Zeke. Servicehundtrener Silje Westgaard sørget for at Prinsessen fikk levert en sko som hunden hentet på gulvet.

Førerhundtrener Svetlana Borisova til venstre, Prinsessen med førerhund i hinderbane til høyre.

Utendørs fikk prinsessen prøve hinderløypa sammen med Xalu, assistert av førerhundtrener Svetlana Borisova.

Cliff Isaksen med gitar

Cliff underholdt med gitaren, i tillegg fortalte han hva førerhund har betydd for han og at han om ikke lenge er i gang med sin førerhund nummer to. (Foto Morten Bendiksen)

Cliff Isaksen sto for det kulturelle innslaget og underholdt med sang og gitarspill. Hilsningstalene var av Sølvi Ørstenvik, styremedlem i Hundeskolen Veiviseren (har førerhunden Solo) og Karsten Aak.
Det aller første valpekullet fikk også hilse på Prinsessen. De er allerede installert hos sine fôrverter, og stilte nybadet for anledningen!

Førerhundpensjonisten Hailey fikk leke med barna fra Søråsteigen barnehage i Ås som var hjertelig til stede.

May Britt Haug var utegående reporter for radio Z som hadde direktesending under hele arrangementet. Du kan høre litt fra sendingen her

Den første førerhundskolen i Norge ble høytidelig åpnet i Vestby i 1973 av Kong Olav. Det nye anlegget på hele 1200 kvadratmeter er et av Europas største hundeanlegg. Sikkerhet, smittevern og hygiene er satt i førersetet – 40 % av bygget har våtromsstandard. En egen karantenedel skal hindre sykdom og smitte.
Med dette vil hele virksomheten være samlet under ett tak. Det har blant annet plass til syv valpekull samtidig.

Nå kan vi åpne opp mer mot fôrverter, givere, samarbeidspartnere og andre som er interessert førerhundarbeidet vårt. Bygget er laget på en slik måte at man blant annet kan se på at hundene trener. Dette er også bra for hundene da de blir enda mer vant til å ha flere mennesker rundt seg

Den nye førerhundskolen i Ås skal være et kompetansesenter for godt hundehold. Avl, oppdrett og fram til ferdig trente tjenestehunder vil produseres her.
Nærheten til NMBU og Veterinærinstituttet er også viktig. Høyskolen har blant annet en sædbank der vi har lagret sæd fra hannhundene våre.

Anlegget består av flere enheter; administrasjon, servicehundavdeling, valpeavdeling, førerhundavdeling og hundekjøkken med fôravdeling. Det vil være oppstillingsplass til cirka 50 hunder og full aktivitet på dagtid. Cirka 50 løpegårder i forskjellig format, og stor utendørs treningsbane.

Når hele virksomheten er under ett tak er det enklere å justere oss etter hundeloven, regelverk fra Mattilsynet og hvilke miljøtiltak som kreves. Det legges vekt på at hundeskolen skal bli et Miljøfyrtårn. Det gir også en mye bedre oversikt over hundenes helsetilstand hele døgnet og vi sparer mye verdifull tid som vi kan bruke der det trengs mest.

– Dette har vært en fantastisk dag, og prinsessen var med på å gjøre dette til en høytidelig åpning for oss. Hun var veldig interessert i hvordan vi jobber for å få til gode førerhunder og servicehunder, og ikke minst hvordan det fungerer å ha en førerhund, sa forbundsleder Terje André Olsen.